Jak napsat úspěšný blogový článek?

Kopie návrhu jak na působivou instagramovou stránku s odkazem v biu

Věděli jste, že podle společnosti HubSpot mají weby s blogem o 55 % vyšší návštěvnost než weby bez blogových článků? A to rozhodně není málo, že? Blogové články vám tak mohou pomoci dosáhnout stanoveného cíle, ať už v podobě vyšší návštěvnosti webu nebo zvýšení prodeje produktů. Odhaduje se však, že je každý den publikováno 6 milionů blogových článků. Jak tedy v takto silné konkurenci obstát? Tím, že čtenářům nabídnete to, co chtějí.

Jak by měla vypadat příprava na psaní článku?

Zkušení copywriteři se shodují na tom, že nejvíce času nevěnují samotnému psaní článku, ale jeho přípravě. Ze všeho nejdříve byste si měli stanovit, proč vlastně článek píšete. Chcete čtenáře informovat, pobavit nebo motivovat k akci? Myslete na to, že podle společnosti HubSpot až 47 % čtenářů blog opouští, pokud nesplní jejich očekávání. Jaké další kroky vás před psaním čekají?

Vciťte se do svých čtenářů

Podle průzkumu společnosti DemandMetric je 88 % marketérů přesvědčeno o tom, že hlubší pochopení cílového publika zlepšuje efektivitu obsahu. Blogové články je proto ideální psát na míru zájmům, problémům i věku vašeho cílového publika.

Věnujte pozornost výběru tématu

Vhodně zvolené téma článků je alfou a omegou blogů. Téma článku by mělo zodpovídat otázky vašich čtenářů. S analýzou populárních témat vám mohou pomoci například nástroje Google Trends, Ahrefs nebo SEMrush, Chcete dosáhnout co nejvyšší návštěvnosti blogu? Podle údajů Content Marketing Institute generuje obsah zaměřený na řešení konkrétních problémů až o 50 % více návštěvnosti než obecná témata.

Nezapomeňte, že vyhledávače milují klíčová slova

Proč při psaní nepodcenit klíčová slova? Máme pro vás další statistiky. Podle společnosti HubSpot blogové články optimalizované na klíčová slova generují o 55 % více návštěvnosti. Nejenže zlepšují SEO, ale pomáhají také přilákat cílové publikum.

Staňte se na chvíli badateli

Jakmile budete znát téma a klíčová slova, která čtenáři v souvislosti s tématem vyhledávají, přichází na řadu sběr informací. V článku byste měli používat aktuální informace z renomovaných zdrojů, a pokud je to možné, článek obohatit statistikami nebo citacemi odborníků. Průzkum společnosti Edelman Trust Barometer došel k závěru, že 73 % čtenářů článek považuje za důvěryhodnější, pokud obsahuje odkazy na ověřené zdroje.

Co vše by měl blogový článek obsahovat?

Nyní už se dostáváme k samotnému psaní článku. Na co byste se měli při psaní zaměřit?

Připravte nadpis, který je atraktivní a relevantní

Nadpis do značné míry rozhoduje o tom, jestli čtenáři na článek kliknou a začnou číst. Nadpis by měl okamžitě zaujmout a vzbudit zájem návštěvníků. Vždy by měl také odrážet obsah článku a měl by být stručný a pochopitelný, jeho ideální délka je 6 až 12 slov nebo méně než 60 znaků. V ideálním případě by měl také zahrnovat klíčová slova. Podle statistik společnosti Backlinko totiž klíčová slova zvyšují až o 36 % šanci, že bude článek zobrazený ve vyhledávačích.

Vykouzlete perex, jenž navnadí ke čtení článku

Perex je úvodním odstavcem článku, jehož cílem je upoutat čtenáře a motivovat ho k přečtení celého textu. I v perexu by měla zaznít klíčová slova a měl by být stručný, jeho délka by se měla pohybovat okolo 4 vět. Efektivní perex by měl poskytnout jasné informace o tématu a cílit na čtenáře. V perexu můžete použít přímé otázky, výzvy nebo motivaci k akci (Hledáte odpověď na….? Čtěte dále a zjistěte více…)

Zvýrazňuje a strukturujte

Při přípravě článku myslete na to, že je důležitý nejen obsah, ale také forma článku. Podle NN Group 43 % čtenářů obsah článku skenuje a projíždí si nadpisy a klíčové informace, než článek začne číst. Článek proto vždy strukturujte do kratších odstavců a používejte nadpisy, podnadpisy, odrážky a zvýraznění textu.

Obohaťte text obrázky, grafy nebo videem

Atraktivitu článku mohou zvýšit kvalitní obrázky, videa nebo grafy a tabulky. To opět dokazují statistiky. Společnost Jeff Bullas uvádí, že články s obrázky mají o neuvěřitelných 94 % více zobrazení než články bez vizuálního obsahu. Dle společnosti HubSpot zase články s videi a interaktivními grafy prodlužují čas strávený na stránce o 60 %. Články s atraktivním vizuálním obsahem také přispívají ke zvýšení sdílení a zlepšují SEO i čitelnost článku.  

Přidejte závěrečné shrnutí a výzvu k akci

Článek by měl být ideálně zakončený závěrečným shrnutím (hlavní body můžete shrnout i na začátku článku) a výzvou akci. Závěrečné shrnutí zajistí, že si čtenář odnese klíčové informace, které jste mu chtěli článkem sdělit. Pomáhá také strukturovat obsah a článku dává jasný konec. Výzva k akci (např. přihlaste se k odběru našeho newsletteru, navštivte naše sociální sítě apod.) zase motivuje čtenáře k další interakci a podporuje cíle článku. Průzkum společnosti HubSpot ukázal, že 70 % B2B webů uvádí, že dobře napsaná výzva k akci výrazně zlepšuje generování leadů.

Připojte k článku profil autora

Zajímavostí je, že podle Edelman Trust Barometer se 70 % čtenářů rozhoduje o důvěryhodnosti obsahu na základě autorovy osobnosti. Díky profilu autora tak článek v očích čtenářů působí důvěryhodněji a posiluje vztah autora s publikem. Profil autora by měl obsahovat jméno a fotografii a stručný popis autora. Může být doplněný o odkazy na sociální sítě nebo odkazy na další obsah.

Napsáno? Výborně! Článek zkontrolujte a publikujte

Z průzkumu společnosti NN Group vyšlo, že 59 % čtenářů přestane číst blogový článek, pokud je plný chyb nebo je špatně napsaný. Před publikací si ho proto dobře pročtěte nebo přizvěte na pomoc praktické nástroje na kontrolu textu, jako je Grammarly. Článek publikujte nejen na webu, ale také na sociálních sítích. Proč? Dle Social Media Examiner dosahují články publikované na sociálních sítích až dvakrát větší návštěvnosti.

Jaká je ideální délka blogového článku?

Podle údajů společnosti Orbit Media z roku 2024 je typická délka blogového článku 1427 slov. Jaká délka je ale nejlepší? Odborníci obecně doporučují články o délce 1000 až 2000 slov. Jednoduchým pravidlem je, aby byl článek tak dlouhý, aby dostatečně pokryl dané téma a poskytl čtenářům hodnotné informace.

Když jeden článek nestačí, aneb vsaďte na pravidelnost

Myslete na to, že jedním článkem, i když bude vyladěný k dokonalosti, pravděpodobně díru do online světa neuděláte. K udržení a růstu čtenářů je klíčové pravidelné publikování článků. Optimální frekvence článků by se měla vždy odvíjet od cílů i tématu vašeho blogu. Statistiky nicméně naznačují, že vyšší frekvence publikování může přinést lepší výsledky v návštěvnosti i generování leadů.

Věříme, že vám náš návod psaní blogových článků usnadní a napíšete skvělý text, který sklidí úspěch. Pokud máte další tipy, díky kterým bude blogový článek ještě poutavější, budeme rádi, když se o ně s námi podělíte. 

Je copywriterkou tělem i duší. Když zrovna nepíše, užívá si sílu slov prostřednictvím knížek. Ráda také tráví čas s kocourem Kryšpínem a psem Obelixem.
Hana Fabiánová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Co to je upsell a jak ho efektivně využít

Co to je upsell a jak ho efektivně využít? 

Chcete zvýšit průměrnou hodnotu objednávky bez složitých kampaní a dalších nákladů? Vyzkoušejte upsell strategii, která promění běžný nákup v příležitost pro větší zisk. Stačí nabídnout Přečíst
Lektorka španělštiny ivana kudrnová (2)

Ivana Kudrnová: Začala učit online a dnes prodává tisíce kurzů pomocí SimpleShopu

„Najdu si klienty? Bude můj produkt úspěšný? Zvládnu to?“ Otázky, které si klade většina podnikatelů na volné noze. A Ivana Kudrnová, lektorka španělštiny, nebyla výjimkou. Přečíst
Od zubařského křesla k online kurzům jak dětská lékařka rozjela podnikání se simpleshopem (2)

Od zubařského křesla k online kurzům: Jak dětská lékařka rozjela podnikání se SimpleShopem?

Jak skloubit lékařskou praxi, rodinu a ještě k tomu předávat odborné zkušenosti dál? Dětská zubní lékařka, manželka a maminka dvou dětí, MDDr. Bačová Macáková Veronika, Přečíst
Udělejte si plán klíč k úspěšnému startu tvůrčího byznysu ve 4 krocích

Udělejte si plán: Klíč k úspěšnému startu tvůrčího byznysu ve 4 krocích

Na sociálních sítích se často objevují příběhy tvůrců, kteří během pár dní vydělali tisíce dolarů na svém prvním digitálním produktu. Snadno to pak vypadá, že Přečíst
5 kroků, jak nastartovat úspěšný prodej digitálního produktu co funguje a co selhává

5 kroků, jak nastartovat úspěšný prodej digitálního produktu? Co funguje a co selhává?

Prodávat online kurz, e‑book nebo sérii videí dnes může začít prakticky kdokoli. Stačí nápad, odhodlání a nástroj, který vám prodej usnadní. Ale úspěch nepřichází jen Přečíst
Kopie návrhu kopie návrhu zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky (1)

Prodávejte snadno s prodejní stránkou od SimpleShopu

Je možné prodávat digitální produkty, ať už v podobě e-booků, kurzů nebo třeba vstupenek, bez toho, abyste měli vlastní web? Dobrou zprávou je, že ano. Přečíst
Od prvního tábora k videokurzům jak sportfitt vybudoval kurzy pro učitele a trenéry (1)

Od prvního tábora k videokurzům: Jak Sportfitt vybudoval kurzy pro učitele a trenéry

Jak vybudovat podnikání na dětském sportování a postupně ho rozšířit do online prostředí? Organizace Sportfitt je příkladem, že i z jednoho příměstského tábora se může Přečíst
Zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky

Zjistěte, jak využít Instagram k propagaci prodejního formuláře SimpleShop a oslovit nové zákazníky

Vytvořili jste skvělý e-book nebo třeba kurz a chcete ho začít nabízet zákazníkům? Jedním z nejjednodušších způsobů, jak na to, je prodej prostřednictvím prodejního formuláře. Přečíst
Jak na úspěšný prodej produktů nebo služeb

Jak na úspěšný prodej produktů nebo služeb?

I když budete mít dokonale vyladěný produkt nebo službu, automaticky to bohužel neznamená, že budete úspěšní. Kromě kvalitního prodeje či služby je totiž zcela klíčové Přečíst
Kopie návrhu získejte větší prodeje díky e-mail marketingu

Získejte větší prodeje díky e-mail marketingu

Pro e-commerce hráče představuje e-mailing jednoduchý nástroj, díky kterému zůstávají v kontaktu se svými zákazníky. Průměrná návratnost investice (ROI) do tohoto marketingového kanálu navíc leckdy Přečíst
6 nejčastějších chyb, kvůli kterým přicházíte o zákazníky

6 nejčastějších chyb, kvůli kterým přicházíte o zákazníky

Nemáte svůj web přizpůsobený pro mobilní zařízení? Anebo se setkáváte s tím, že se vaši zákazníci na vašem webu nebo e-shopu špatně orientují? Pak je Přečíst
Kopie návrhu jak na online podnikání při zaměstnání

Tipy na podnikání aneb možnosti a výhody prodeje digitálních produktů

Česká republika by se dala nazvat zemí podnikatelů. Podle dostupných údajů z roku 2024 bylo v Česku evidováno celkem 1,16 milionu OSVČ, což je historicky Přečíst
Jak na online podnikání při zaměstnání

Jak na online podnikání při zaměstnání?

Hledáte možnost přivýdělku k zaměstnání nebo chcete začít podnikat v oboru, který vás baví, bez toho, abyste museli opustit stávající práci? V tom případě se Přečíst
Kde prodávat na internetu

Kde prodávat na internetu?

Online nákupy se staly nedílnou součástí milionů lidí na celém světě. Zájem je nejen o fyzické, ale také digitální produkty. Na první pohled může vypadat Přečíst
Jak začít podnikat

Jak začít podnikat a uspět?

Česká republika by se dala nazvat zemí podnikatelů. Podle informací z roku 2024 tvořili podnikatelé v Česku neuvěřitelných 22 % dospělé populace. Uvažujete nad tím, Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.