Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu?

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu

Rýsuje se vám v hlavě příběh, který byste rádi poslali do světa? Máte speciální znalosti a chcete se o ně podělit s ostatními? Psaní vám zkrátka dělá radost a tu radost chcete sdílet? Zkuste vsadit na e-knihu.

Co je to e-kniha

E-kniha neboli e-book je digitální verze tištěné knihy. Je určená ke čtení na různých elektronických zařízeních, jako jsou čtečky knih, tablety, chytré telefony či počítače. Postrádá sice identickou vůni tištěných knih a specifické šustění stránek, ale její výhodou je formát, který pohodlně schováte do kapsy. E-knihu u sebe můžete mít opravdu kdekoliv a kdykoliv se pustit do čtení. E-knihy navíc často obsahují různé interaktivní prvky, jako jsou odkazy, obrázky, poznámky a videa, což na stránkách papírových knih jen tak nenajdete.

Jak psát e-knihu?

Samotné psaní e-knihy se nijak neliší od psaní klasické knihy. Nejdůležitější je mít nápad, na jaké téma by měl e-book být. U odborných témat nezapomínejte na studium podkladů a ověřování informací, aby výsledná publikace nebyla jen soupisem nahodilých myšlenek. Pojďme se na celý proces podívat podrobněji.

Kreativitě se meze nekladou

Stěžejní při tvorbě e-knihy je nápad na samotné téma. V dnešní době je možné e-knihu napsat témeř na cokoliv, vždy si ale pečlivě promyslete, jestli si zrovna vaše téma najde svého čtenáře. 

S psaním nespěchejte, dostatek času věnujte průzkumu vašich cílových čtenářů, jejich potřebám, přáním a požadavkům. Potom jim budete moci nabídnout e-book psaný na míru.

Buďte trpěliví. Knihu nenapíšete za jeden den. Určitě ne se vším všudy. Je úplně normální, když vám během tvorby dojdou slova a nepůjdou vám vyjádřit vaše myšlenky. Dejte si pauzu, projděte se na čerstvém vzduchu a dopřejte své hlavě refresh. Uvidíte, že potom na ztracenou nit navážete jakoby nic.

Informace si ověřujte

Nepíšete-li beletrii, ale obsah, který má čtenáře vzdělávat, nezapomínejte si pečlivě ověřovat informace. I přes sebelepší znalost daného tématu se do textu může vloudit nesrovnalost, která ve vaší e-knize nadělá paseku.

Nezapomeňte na betačtenáře.

Být objektivní vůči vlastnímu dílu je někdy opravdu oříšek. Je běžnou praxí po sepsání prvního textu, předat jej nezaujatým očím, které uvidí případné chyby a nesrovnalosti mnohem snáze, než oči autora.

Další tipy pro psaní e-booku jsme zpracovali v následujícím článku: Jak napsat a vytvořit nejlepší e-book v 5 krocích

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu (2)

Kde a jak psát e-knihu? 

Programy na psaní e-knihy

Pro psaní e-knihy zvolte ideálně takový program, který znáte a dobře se vám s ním pracuje. Pak se můžete soustředit pouze na psaní a neztrácet čas s technikáliemi. Pokud však chcete vyzkoušet něco nového, směle do toho, jen mějte na paměti, že vám seznámení se s tímto programem zabere nějaký čas.

  • Microsoft Word – klasický textový procesor, který všichni známe. Lze do něj vkládat obrázky, tabulky či grafy, automaticky vytvoří obsah a napsaný text lze různě formátovat.
  • Google Docs (Dokumenty Google) – je online textový procesor, který zvládá víceméně vše, co je uvedeno výše.
  • Adobe InDesign – software, který je určený pro zpracování textu, obrázků a další grafiky.
  • Scrivener – textový editor určený přímo pro spisovatele. Je vhodný pro rozsáhlé projekty a dlouhé texty.
  • Reedsy – online platforma, která poskytuje nástroje pro tvorbu knih. Jejím prostřednictvím se můžete spojit také s jinými autory, editory nebo korektory.

Formáty e-knih

Nejběžnější formáty pro e-knihy jsou uvedeny níže. Jejich použitím si zajistíte, že bude váš e-book v pořádku “čitelný”.

  • PDF (Portable Document Format) – nejběžnější a univerzální formát pro sdílení souborů.
  • ePub – neboli Electronic Publication je formát určený přímo pro publikování e-booků. Patří mezi nejpoužívanější formáty, jelikož lze číst na různých zařízeních. 
  • MOBI formát určený především pro čtečky Kindle, funkcemi je podobný formátu ePub.
  • DOCX je dokument MS Word, který je formátovaný formátem Open XML.

Vydání e-knihy

Vydání e-booku je jednoduché především v tom, že k tomu nepotřebujete spolupracovat s vydavatelstvím. E-knihu můžete vydat a prodávat sami, prostřednictvím různých online platforem, jako je například SimpleShop, a vyhnete se tak nákladům pro vydavatele.

Nicméně i v případě samonákladu je třeba se řídit několika zákony a pravidly, mezi které patří:

Na co dále myslet při prodeji e-knihy?

ISBN aneb Mezinárodní standardní číslo knihy

ISBN je číselný kód složený ze 13 číslic, který knihu jednoznačně identifikuje. V České republice jej zdarma přiděluje Národní knihovna.

ISBN není povinné, pokud svou e-knihu hodláte vydat v malém nákladu do 20 kusů. Pokud však plánujete komerční prodeje, je třeba o ISBN zažádat.

Autorská práva

Autorské právo k e-knize vzniká automaticky, jakmile ji autor vytvoří, není třeba jej nikde registrovat ani přihlašovat. Jak bylo uvedeno výše, řídí se autorským zákonem a nemělo by zasahovat do autorských práv jiných osob. 

Daňové povinnosti

Předpokládejme, že budete e-knihu prodávat za peníze. Příjem z jejího prodeje pak nezapomeňte zahrnout do daňového přiznání jako příjem z podnikání.

Podívejte se na naši Fakturopedii a o daních a fakturaci se dozvíte více!

Kde e-knihu prodávat?

V online prostoru už existuje mnoho platforem, prostřednictvím kterých lze e-knihy distribuovat. U každé platformy je třeba počítat s jejich vlastními pravidly prodeje, včetně výpočtu provize. Tak nezapomeňte při stanovení ceny e-booku také připočítat tuto část do nákladů. 

Z českého rybníčku můžeme zmínit například SimpleShop. Platforma, která nabízí chytrý prodejní formulář přímo pro e-booky. Ten si vložíte na své webové stránky nebo na něj odkážete prostřednictvím sociálních sítí a prodej pak poběží zcela automaticky. 

Jak vydat a prodat svou vlastní e-knihu (3)

Zabezpečení e-knihy

I na tohle se hodí při psaní a prodeji e-booku nezapomínat. 100% ochranu vám bohužel nikdy nikdo nenabídne, ale každý krok, který zabrání nelegálnímu kopírování a distribuci se počítá. 

SimpleShop na tuto ochranu myslí a tvůrcům umožňuje e-booky zabezpečit několika způsoby, které lze také různě kombinovat.

Simpleshop  (2)
  • Přidání stránky s kupujícím. Do e-booku je automaticky přidaná stránka, která obsahuje podrobné informace o kupujícím. Nelze odstranit a každý, komu by byla e-kniha přeposlaná, uvidí, kdo to má na svědomí.
  • Zákaz kopírování. CTRL+C a CTRL+V stejně jako editaci PDF dokumentu systém neumožní.
  • Ochranný neviditelný pixel. Je umístěný v rožku každé stránky a kliknutím na něj se zobrazí informace o objednávce.
  • Informace o kupujícím v patičce stránky. Nelze odebrat a je opravdu na každé stránce.

Tak už neváhejte ani minutu a jděte do toho! Vysypat první slova z rukávu je vždycky nejtěžší, ale ten pocit, když vám zazvoní první objednávka, je k nezaplacení. 

Petra je pisálek se vším všudy. Pokud zrovna neskládá slova na papír, zpívá dětem v bazénu a učí je mít rády vodu.
Petra Zajíc Czabeová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Začněte prodávat se simpleshopem během několika minut

Začněte prodávat se SimpleShopem během několika minut

Chcete začít prodávat rychle a bez zbytečného zdržování? Se SimpleShopem to zvládnete během několika minut. Stačí pár jednoduchých kroků a můžete začít prodávat ještě dnes. Přečíst
Kopie návrhu zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky (1)

Jak budovat komunitu ještě před spuštěním?

Představte si, že připravujete svůj produkt měsíce, možná i roky. Ladíte každý detail, dáváte do něj kus sebe… a když přijde den spuštění, zájem je Přečíst
Co to je upsell a jak ho efektivně využít

Co to je upsell a jak ho efektivně využít? 

Chcete zvýšit průměrnou hodnotu objednávky bez složitých kampaní a dalších nákladů? Vyzkoušejte upsell strategii, která promění běžný nákup v příležitost pro větší zisk. Stačí nabídnout Přečíst
Lektorka španělštiny ivana kudrnová (2)

Ivana Kudrnová: Začala učit online a dnes prodává tisíce kurzů pomocí SimpleShopu

„Najdu si klienty? Bude můj produkt úspěšný? Zvládnu to?“ Otázky, které si klade většina podnikatelů na volné noze. A Ivana Kudrnová, lektorka španělštiny, nebyla výjimkou. Přečíst
Od zubařského křesla k online kurzům jak dětská lékařka rozjela podnikání se simpleshopem (2)

Od zubařského křesla k online kurzům: Jak dětská lékařka rozjela podnikání se SimpleShopem?

Jak skloubit lékařskou praxi, rodinu a ještě k tomu předávat odborné zkušenosti dál? Dětská zubní lékařka, manželka a maminka dvou dětí, MDDr. Bačová Macáková Veronika, Přečíst
Udělejte si plán klíč k úspěšnému startu tvůrčího byznysu ve 4 krocích

Udělejte si plán: Klíč k úspěšnému startu tvůrčího byznysu ve 4 krocích

Na sociálních sítích se často objevují příběhy tvůrců, kteří během pár dní vydělali tisíce dolarů na svém prvním digitálním produktu. Snadno to pak vypadá, že Přečíst
5 kroků, jak nastartovat úspěšný prodej digitálního produktu co funguje a co selhává

5 kroků, jak nastartovat úspěšný prodej digitálního produktu? Co funguje a co selhává?

Prodávat online kurz, e‑book nebo sérii videí dnes může začít prakticky kdokoli. Stačí nápad, odhodlání a nástroj, který vám prodej usnadní. Ale úspěch nepřichází jen Přečíst
Kopie návrhu kopie návrhu zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky (1)

Prodávejte snadno s prodejní stránkou od SimpleShopu

Je možné prodávat digitální produkty, ať už v podobě e-booků, kurzů nebo třeba vstupenek, bez toho, abyste měli vlastní web? Dobrou zprávou je, že ano. Přečíst
Od prvního tábora k videokurzům jak sportfitt vybudoval kurzy pro učitele a trenéry (1)

Od prvního tábora k videokurzům: Jak Sportfitt vybudoval kurzy pro učitele a trenéry

Jak vybudovat podnikání na dětském sportování a postupně ho rozšířit do online prostředí? Organizace Sportfitt je příkladem, že i z jednoho příměstského tábora se může Přečíst
Zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky

Zjistěte, jak využít Instagram k propagaci prodejního formuláře SimpleShop a oslovit nové zákazníky

Vytvořili jste skvělý e-book nebo třeba kurz a chcete ho začít nabízet zákazníkům? Jedním z nejjednodušších způsobů, jak na to, je prodej prostřednictvím prodejního formuláře. Přečíst
Jak na úspěšný prodej produktů nebo služeb

Jak na úspěšný prodej produktů nebo služeb?

I když budete mít dokonale vyladěný produkt nebo službu, automaticky to bohužel neznamená, že budete úspěšní. Kromě kvalitního prodeje či služby je totiž zcela klíčové Přečíst
Kopie návrhu získejte větší prodeje díky e-mail marketingu

Získejte větší prodeje díky e-mail marketingu

Pro e-commerce hráče představuje e-mailing jednoduchý nástroj, díky kterému zůstávají v kontaktu se svými zákazníky. Průměrná návratnost investice (ROI) do tohoto marketingového kanálu navíc leckdy Přečíst
6 nejčastějších chyb, kvůli kterým přicházíte o zákazníky

6 nejčastějších chyb, kvůli kterým přicházíte o zákazníky

Nemáte svůj web přizpůsobený pro mobilní zařízení? Anebo se setkáváte s tím, že se vaši zákazníci na vašem webu nebo e-shopu špatně orientují? Pak je Přečíst
Kopie návrhu jak na online podnikání při zaměstnání

Tipy na podnikání aneb možnosti a výhody prodeje digitálních produktů

Česká republika by se dala nazvat zemí podnikatelů. Podle dostupných údajů z roku 2024 bylo v Česku evidováno celkem 1,16 milionu OSVČ, což je historicky Přečíst
Jak na online podnikání při zaměstnání

Jak na online podnikání při zaměstnání?

Hledáte možnost přivýdělku k zaměstnání nebo chcete začít podnikat v oboru, který vás baví, bez toho, abyste museli opustit stávající práci? V tom případě se Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.