Jak začít podnikat a uspět?

Jak začít podnikat

Česká republika by se dala nazvat zemí podnikatelů. Podle informací z roku 2024 tvořili podnikatelé v Česku neuvěřitelných 22 % dospělé populace. Uvažujete nad tím, že začnete podnikat i vy? Připravili jsme si pro vás přehledné shrnutí toho, na co byste neměli v začátcích podnikání zapomenout.

Nejdříve si zodpovězte, proč chcete podnikat?

Samostatnost, časová flexibilita, možnost vyšších výdělků i touha něco po sobě zanechat. To jsou jedny z nejčastějších důvodů, proč lidé dávají před zaměstnáním přednost podnikání. Jaká motivace pohání vás? Toužíte po svobodě? Chcete dělat to, co vás baví? Anebo jsou vaší hlavní motivací finance?

Pokud chcete podnikat jen kvůli penězům, zvažte, jestli zvládnete v podnikání pokračovat, i když všechno nejde podle plánu.

Ujasnění důvodu, proč vlastně chcete podnikat, je klíčové pro úspěch vašeho podnikání. Silná a jasná motivace, za kterou stojí kromě peněz i něco dalšího, vám může pomoci překonat překážky a vytrvat i v náročném období.

Nepodceňte přípravu podnikatelského plánu

V souvislosti se začátky podnikání se často mluví o podnikatelském plánu. Je ale tento dokument opravdu tak důležitý? Odborníci se shodují na tom, že ano. Pomáhá totiž detailně promyslet podnikatelský záměr, analyzovat trh a konkurenci, stanovit cíle, ujasnit si svá silná místa a naopak odhalit slabá místa. Často je navíc vyžadovaný investory nebo bankou v případě žádosti o půjčku.

Jak začít podnikat a uspět (1)

Podnikatelský plán hned nemusí znamenat, že budete muset připravit 50stránkový dokument s podrobnými grafy a analýzami. Měli byste ale alespoň vytvořit jednoduchý plán, ve kterém si ujasníte, co budete prodávat, proč by si to od vás zákazníci měli koupit, za kolik a kdo jsou vaši zákazníci. Pokud plánujete prodávat produkt, měli byste si ujasnit tyto tři věci:

  • Feature (vlastnost): Co váš produkt umí nebo jak vypadá?
  • Advantage (výhoda): V čem je váš produkt lepší než produkt konkurence?
  • Benefit (užitek): Jaký konkrétní problém váš produkt řeší a jak zákazníkům pomůže?

Praktický příklad

Online kurz anglického jazyka

  • Feature (vlastnost): Online kurz, který zákazníky zábavnou formou seznámí s časy v anglickém jazyce.
  • Advantage (výhoda): Kurz formou učení hrou, online podpora a možnost 30minutové konzultace zdarma.
  • Benefit (užitek): Kurz zákazníkům umožní osvojit si anglické časy zábavnou formou. Zákazníci mají navíc díky online podpoře a bezplatné konzultaci možnost získat individuální pomoc při řešení konkrétních problémů, což může urychlit jejich pokrok.

Ujasněte si, kdo je váš zákazník

Před tím, než svůj produkt nebo svoji službu nabídnete světu, měli byste mít jasno v tom, kdo jsou vaši zákazníci. Jakmile totiž budete vědět, jaké jsou jejich potřeby, jaký problém řeší a jaký způsob komunikace preferují, můžete jim přizpůsobit nabídku na míru, což zvyšuje pravděpodobnost úspěchu. S tím, jak oslovit zákazníky, vám pomůže vytvoření persony, o kterém se více dozvíte zde.  

Máte nápad, nebo chcete dobýt trh?

Podnikání vždy začíná myšlenkou. Jak to máte vy? Zrodil se vám v hlavě unikátní nápad? Anebo chcete vsadit na něco, co už funguje, ale přijdete s konkurenční výhodou?

Obojí je cesta, v obou případech je však důležité mít jasno v tom, proč by si zákazníci měli vybrat právě vás.

Mám originální nápad

Z originálních nápadů se zrodila řada velkých firem. Je však třeba říci, že nápad není zárukou úspěchu. To ostatně dokazují i čísla. Podle Startup reportu z roku 2021 95 % startupů zkrachuje v prvním roce podnikání. Inovativní nápad je tedy skvělým odrazovým můstkem, ale neobejde se bez pečlivé analýzy trhu (Bude o váš produkt či službu opravdu zájem?) a promyšleného plánu.

Jak začít podnikat a uspět (2)

Chci vstoupit na zavedený trh

Nemáte revoluční nápad, ale vidíte příležitost na trhu, kde byste mohli uspět? Zaměřte se na to, v čem vynikáte oproti konkurenci. Věnujte se důkladné analýze konkurence a odhalte jejich slabiny, které můžete využít.

Někdy stačí jen drobnost, aby dali zákazníci přednost vám, například jednodušší objednávkový proces nebo přátelská komunikace.

Jak financovat začátky podnikání?

Dobrou zprávou je, že ne vždy musí být začátky podnikání spojeny s vysokými investicemi. Příkladem je prodej online produktů, jako jsou například e-booky, kurzy nebo digitální produkty. Jejich nespornou výhodou jsou nízké náklady na výrobu a distribuci. Digitální produkty jsou tedy odpovědí na to, jak začít podnikat na internetu bez peněz. S čím si vystačíte při prodeji online produktů?

  • digitální produkt (videa, online kurz, e-book apod.),
  • připojení k internetu,
  • technika pro start,
  • platforma, jako je například Simpleshop, která vám usnadní prodej a fakturaci.

Pokud však plánujete rozjet podnikání, které vyžaduje vyšší vstupní investici, můžete si zkusit najít investora nebo společníka, zažádat o půjčku pro podnikatele nebo vyzkoušet crowdfundingové platformy (Startivač, Hithit, Fundlift apod.).

Nutná právní a účetní nuda

Podnikání bohužel není jen o kreativitě a nápadech, ale je třeba znát i pravidla hry. Nejdříve je třeba se rozhodnout, jestli si založíte živnost nebo s.r.o. Bude se vás týkat DPH? A kdo vám povede účetnictví? Všechny tyto otázky vám pomůže zodpovědět Fakturopedie.

Ať už bude podnikání vaším hlavním zdrojem příjmů nebo jen přivýdělkem, je nutné si vybrat správný typ živnosti. Živnostenský zákon je dělí na koncesované a ohlašovací.

Základem je získání živnostenského oprávnění, které si můžete zřídit na libovolném živnostenském úřadě. Na živnostenský úřad, kde se zároveň přihlásíte k dani z příjmu a sociálnímu a zdravotnímu pojištění, se vydejte s občanským průkazem a poplatkem 1 000 Kč. Je také třeba říci, že některé činnosti živnost vůbec nepotřebují, více o nich zde.

V tomto článku se dozvíte více o tom, jak probíhá založení živnosti krok za krokem.

Proč začít se SimpleShopem?

Je vaše podnikání postavené na digitálním produktu a chcete ho jednoduše začít nabízet zákazníkům? V tom případě by vaší pozornosti neměl uniknout chytrý systém SimpleShop. Jak funguje?

Simpleshop
  •  V SimpleShopu jednoduše naklikáte přehledný prodejní formulář na míru vašim požadavkům.
  • Formulář nasadíte na svůj web nebo odkaz na prodejní stránku vložíte tam, kde se pohybují vaši zákazníci, například na sociální sítě.
  • Zákazník u vás nakoupí a zaplatí přímo na váš účet.
  • Platba se spáruje s objednávkou v SimpleShopu.
  • SimpleShop online produkt automaticky pošle zákazníkovi. 
Je copywriterkou tělem i duší. Když zrovna nepíše, užívá si sílu slov prostřednictvím knížek. Ráda také tráví čas s kocourem Kryšpínem a psem Obelixem.
Hana Fabiánová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Začněte prodávat se simpleshopem během několika minut

Začněte prodávat se SimpleShopem během několika minut

Chcete začít prodávat rychle a bez zbytečného zdržování? Se SimpleShopem to zvládnete během několika minut. Stačí pár jednoduchých kroků a můžete začít prodávat ještě dnes. Přečíst
Kopie návrhu zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky (1)

Jak budovat komunitu ještě před spuštěním?

Představte si, že připravujete svůj produkt měsíce, možná i roky. Ladíte každý detail, dáváte do něj kus sebe… a když přijde den spuštění, zájem je Přečíst
Co to je upsell a jak ho efektivně využít

Co to je upsell a jak ho efektivně využít? 

Chcete zvýšit průměrnou hodnotu objednávky bez složitých kampaní a dalších nákladů? Vyzkoušejte upsell strategii, která promění běžný nákup v příležitost pro větší zisk. Stačí nabídnout Přečíst
Lektorka španělštiny ivana kudrnová (2)

Ivana Kudrnová: Začala učit online a dnes prodává tisíce kurzů pomocí SimpleShopu

„Najdu si klienty? Bude můj produkt úspěšný? Zvládnu to?“ Otázky, které si klade většina podnikatelů na volné noze. A Ivana Kudrnová, lektorka španělštiny, nebyla výjimkou. Přečíst
Od zubařského křesla k online kurzům jak dětská lékařka rozjela podnikání se simpleshopem (2)

Od zubařského křesla k online kurzům: Jak dětská lékařka rozjela podnikání se SimpleShopem?

Jak skloubit lékařskou praxi, rodinu a ještě k tomu předávat odborné zkušenosti dál? Dětská zubní lékařka, manželka a maminka dvou dětí, MDDr. Bačová Macáková Veronika, Přečíst
Udělejte si plán klíč k úspěšnému startu tvůrčího byznysu ve 4 krocích

Udělejte si plán: Klíč k úspěšnému startu tvůrčího byznysu ve 4 krocích

Na sociálních sítích se často objevují příběhy tvůrců, kteří během pár dní vydělali tisíce dolarů na svém prvním digitálním produktu. Snadno to pak vypadá, že Přečíst
5 kroků, jak nastartovat úspěšný prodej digitálního produktu co funguje a co selhává

5 kroků, jak nastartovat úspěšný prodej digitálního produktu? Co funguje a co selhává?

Prodávat online kurz, e‑book nebo sérii videí dnes může začít prakticky kdokoli. Stačí nápad, odhodlání a nástroj, který vám prodej usnadní. Ale úspěch nepřichází jen Přečíst
Kopie návrhu kopie návrhu zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky (1)

Prodávejte snadno s prodejní stránkou od SimpleShopu

Je možné prodávat digitální produkty, ať už v podobě e-booků, kurzů nebo třeba vstupenek, bez toho, abyste měli vlastní web? Dobrou zprávou je, že ano. Přečíst
Od prvního tábora k videokurzům jak sportfitt vybudoval kurzy pro učitele a trenéry (1)

Od prvního tábora k videokurzům: Jak Sportfitt vybudoval kurzy pro učitele a trenéry

Jak vybudovat podnikání na dětském sportování a postupně ho rozšířit do online prostředí? Organizace Sportfitt je příkladem, že i z jednoho příměstského tábora se může Přečíst
Zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky

Zjistěte, jak využít Instagram k propagaci prodejního formuláře SimpleShop a oslovit nové zákazníky

Vytvořili jste skvělý e-book nebo třeba kurz a chcete ho začít nabízet zákazníkům? Jedním z nejjednodušších způsobů, jak na to, je prodej prostřednictvím prodejního formuláře. Přečíst
Jak na úspěšný prodej produktů nebo služeb

Jak na úspěšný prodej produktů nebo služeb?

I když budete mít dokonale vyladěný produkt nebo službu, automaticky to bohužel neznamená, že budete úspěšní. Kromě kvalitního prodeje či služby je totiž zcela klíčové Přečíst
Kopie návrhu získejte větší prodeje díky e-mail marketingu

Získejte větší prodeje díky e-mail marketingu

Pro e-commerce hráče představuje e-mailing jednoduchý nástroj, díky kterému zůstávají v kontaktu se svými zákazníky. Průměrná návratnost investice (ROI) do tohoto marketingového kanálu navíc leckdy Přečíst
6 nejčastějších chyb, kvůli kterým přicházíte o zákazníky

6 nejčastějších chyb, kvůli kterým přicházíte o zákazníky

Nemáte svůj web přizpůsobený pro mobilní zařízení? Anebo se setkáváte s tím, že se vaši zákazníci na vašem webu nebo e-shopu špatně orientují? Pak je Přečíst
Kopie návrhu jak na online podnikání při zaměstnání

Tipy na podnikání aneb možnosti a výhody prodeje digitálních produktů

Česká republika by se dala nazvat zemí podnikatelů. Podle dostupných údajů z roku 2024 bylo v Česku evidováno celkem 1,16 milionu OSVČ, což je historicky Přečíst
Jak na online podnikání při zaměstnání

Jak na online podnikání při zaměstnání?

Hledáte možnost přivýdělku k zaměstnání nebo chcete začít podnikat v oboru, který vás baví, bez toho, abyste museli opustit stávající práci? V tom případě se Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.