Na co byste si měli dát jako tvůrci obsahu pozor?

Na co byste si měli dát jako tvůrci obsahu pozor

Vytváříte digitální produkty, například v podobě elektronických knih, pracovních sešitů, digitálních časopisů nebo online kurzů, a chcete z nich vytěžit maximum? Připravili jsme si pro vás přehledné shrnutí základních bodů, na které byste se měli jako tvůrci obsahu zaměřit, abyste dosáhli úspěchu.

Jasně komunikujte, co prodáváte

Pro úspěšný prodej je zásadní, aby zákazníci okamžitě věděli, co mohou od vašeho produktu očekávat. Jasně formulujte, jaké konkrétní výhody váš produkt zákazníkům přináší, čím se odlišuje od konkurence, jaké jsou jeho klíčové vlastnosti a také jak může zlepšit život vašim zákazníkům. Prezentujte svůj produkt tak, aby zákazník ihned pochopil, co prodáváte.

Zákazníci by měli mít před nákupem všechny důležité informace, a to nejen o samotném produktu, ale také o způsobu platby, doručení nebo právu odstoupit od služby. Uvedení všech důležitých informací minimalizuje riziko nedorozumění a případných stížností. Pokud například prodáváte e-knihu, představte svým zákazníkům:

  • název e-knihy,
  • obsah e-knihy (hlavní body e-knihy, v čem je unikátní),
  • informace o autorovi e-knihy,
  • formát e-knihy (PDF, MOBI, ePub apod.),
  • cenu e-knihy,
  • platební a dodací podmínky,
  • kontaktní informace.

Nabídněte zákazníkům ukázku zdarma

Jedním z nejefektivnějších nástrojů, jak zákazníky přesvědčit o kvalitě vašeho digitálního produktu a zároveň minimalizovat riziko nespokojenosti, je malá „ochutnávka“ zdarma. Tímto krokem můžete o nákupu přesvědčit nejen nerozhodné zákazníky, ale také zákazníky, kteří jsou přirozeně opatrní při nákupu digitálního obsahu, jež si nemohou předem prohlédnout. Ukázka zdarma vám může přinést i několik dalších výhod:

  • Budování důvěry
    • Poskytnutí části obsahu zdarma může zvýšit důvěru zákazníků a posílit vaše postavení na trhu.
  •  Testování trhu
    • Nevíte, jestli se bude váš produkt prodávat? Nabídnutím ukázky zdarma můžete zjistit, jaký je o váš produkt zájem a případně získat cennou zpětnou vazbu na vylepšení.
  • Snížení rizika reklamací
    • Pokud budou mít zákazníci možnost dopředu se seznámit s obsahem, snižuje se pravděpodobnost reklamací a také negativních recenzí, které mohou poškodit vaše jméno nebo vaši značku.

Co můžete nabídnout jako ukázku?

Ukázka by se měla odvíjet od toho, jaký typ obsahu nabízíte. Zákazníkům by měla poskytnout dostatek informací a zároveň v nich vzbudit zájem o plnou verzi. Vzhledem k tomu, že se ukázka stane vizitkou vašeho produktu, ujistěte se, že je kvalitně zpracovaná a neobsahuje chyby, první dojem je totiž zásadní. Ukázka může vypadat například následovně:

E-knihy

  • první kapitola
  • obsah a předmluva
  • vybrané úryvky se zajímavými pasážemi

Online kurzy

  • úvodní modul, který představuje strukturu a obsah kurzu
  • jedna lekce

Grafika a designové produkty

  • náhledy s vodoznakem
  • několik bezplatných grafických prvků
  • šablona zdarma

Chraňte svůj obsah před pirátstvím

Jedním z nejčastějších problémů spojených s prodejem digitálních produktů je pirátství. Jak ale své produkty chránit? Ochranu můžete zajistit jednoduchými nástroji, jako jsou například vodoznaky nebo omezení počtu stažení.

Na co byste si měli dát jako tvůrci obsahu pozor (1)

Na ochranu tvůrců myslí i SimpleShop. Jak? Nabízí omezený počet přehrání u videí a hned několik nástrojů k ochraně e-knih před jejich neoprávněným šířením:

🔵 Přidání stránky s informacemi o kupujícím: Do e-knihy je automaticky vložena stránka, která obsahuje informace o kupujícím. Stránku nelze odstranit, takže odrazuje od nelegálního sdílení.

🔵 Informace o kupujícím v patičce stránky: Na každé stránce e-knihy je navíc uvedeno jméno kupujícího, opět se jedná o neodstranitelnou informaci.      

🔵 Ochranný neviditelný pixel: V rohu každé stránky e-knihy je umístěný neviditelný pixel. Pokud na něj kliknete, zobrazí se informace o objednávce, což usnadňuje identifikaci původního kupujícího v případě nelegálního sdílení.

🔵 Zákaz kopírování: Užitečná je i funkce, která znemožňuje použití klávesových zkratek (CTRL+C, CTRL+V) a brání tak kopírování obsahu e-knihy.

Dejte si pozor na pirátství z vaší strany a vsaďte na originalitu

Tvorba digitálních produktů v dnešní době představuje skvělou příležitost, jak si vydělávat na internetu, zároveň ale přináší určitou zodpovědnost.

Jako tvůrci odpovídáte za to, že je vaše dílo originální a že neporušuje práva jiných tvůrců. Zároveň máte stejně jako oni právo na to, aby bylo vaše dílo chráněno.

Je přirozené, že se tvůrci obsahu inspirují prací jiných. Pokud inspirace respektuje autorská práva, je v pořádku, nepřípustné je ale vykrádání obsahu. Hranice mezi těmito dvěma přístupy někdy může být velmi tenká:

Inspirace

Za inspiraci se považuje čerpání podnětů z existujících děl k vytvoření něčeho nového a unikátního. Autor se může nechat ovlivnit určitými prvky, jako je například styl nebo technika, ale výsledné dílo je jeho vlastním výtvorem. Pokud například píšete román, můžete se inspirovat literárním stylem jiného autora, ale musíte vytvořit vlastní příběh s originální zápletkou.

Vykrádání obsahu

Plagiátorství nastává ve chvíli, kdy převezmete podstatnou část cizího díla a prezentujete ji jako své vlastní dílo bez uvedení zdroje. Vykrádání obsahu může zahrnovat kopírování částí textů, obrázků nebo hudby jiných tvůrců.

Jak se vyhnout problémům s plagiátorstvím?

Pokud nechcete být obviněni z plagiátorství, které může vést k postihům, vytvářejte unikátní obsah s přidanou hodnotou a vyhněte se tvorbě díla, které se příliš podobá cizímu obsahu. Dbejte také na následující:

  • Používejte legální zdroje
    • Pokud váš digitální produkt obsahuje hudbu, obrázky nebo videa, stahujte je vždy pouze z licencovaných platforem.
  • Uvádějte zdroje
    • V případě, že budete používat citace nebo inspiraci z jiného díla, nezapomeňte odkázat na autora.

Dejte si pozor na využívání umělé inteligence (AI)

Vzhledem k tomu, že je v současnosti prodej e-knih, online kurzů a podcastů na vzestupu, roste potřeba porozumět odpovědnosti tvůrců i autorským právům.

Myslete na to, že pokud použijete výstup generovaný umělou inteligencí, není nijak chráněný autorským právem, protože umělá inteligence není fyzickou osobou.

Autorské dílo, které je chráněno autorským právem, je výsledkem jen a pouze tvůrčí činnosti fyzické osoby. To, co vytvoří AI, může použít kdokoliv. AI systémy navíc mohou generovat obsah, který je fakticky nesprávný nebo zavádějící, což může poškodit vaši důvěryhodnost.

Kde své digitální produkty prodávat?

Jak začít jednoduše prodávat digitální produkty a vydělávat tím, co vás baví? Odpovědí je například chytrý systém SimpleShop, díky kterému můžete své digitální produkty prodávat pomocí prodejního formuláře. Ten můžete snadno vložit na své webové stránky nebo jen použít prodejní stránku a prodávat produkty například prostřednictvím sociálních sítí.

Je copywriterkou tělem i duší. Když zrovna nepíše, užívá si sílu slov prostřednictvím knížek. Ráda také tráví čas s kocourem Kryšpínem a psem Obelixem.
Hana Fabiánová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Začněte prodávat se simpleshopem během několika minut

Začněte prodávat se SimpleShopem během několika minut

Chcete začít prodávat rychle a bez zbytečného zdržování? Se SimpleShopem to zvládnete během několika minut. Stačí pár jednoduchých kroků a můžete začít prodávat ještě dnes. Přečíst
Kopie návrhu zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky (1)

Jak budovat komunitu ještě před spuštěním?

Představte si, že připravujete svůj produkt měsíce, možná i roky. Ladíte každý detail, dáváte do něj kus sebe… a když přijde den spuštění, zájem je Přečíst
Co to je upsell a jak ho efektivně využít

Co to je upsell a jak ho efektivně využít? 

Chcete zvýšit průměrnou hodnotu objednávky bez složitých kampaní a dalších nákladů? Vyzkoušejte upsell strategii, která promění běžný nákup v příležitost pro větší zisk. Stačí nabídnout Přečíst
Lektorka španělštiny ivana kudrnová (2)

Ivana Kudrnová: Začala učit online a dnes prodává tisíce kurzů pomocí SimpleShopu

„Najdu si klienty? Bude můj produkt úspěšný? Zvládnu to?“ Otázky, které si klade většina podnikatelů na volné noze. A Ivana Kudrnová, lektorka španělštiny, nebyla výjimkou. Přečíst
Od zubařského křesla k online kurzům jak dětská lékařka rozjela podnikání se simpleshopem (2)

Od zubařského křesla k online kurzům: Jak dětská lékařka rozjela podnikání se SimpleShopem?

Jak skloubit lékařskou praxi, rodinu a ještě k tomu předávat odborné zkušenosti dál? Dětská zubní lékařka, manželka a maminka dvou dětí, MDDr. Bačová Macáková Veronika, Přečíst
Udělejte si plán klíč k úspěšnému startu tvůrčího byznysu ve 4 krocích

Udělejte si plán: Klíč k úspěšnému startu tvůrčího byznysu ve 4 krocích

Na sociálních sítích se často objevují příběhy tvůrců, kteří během pár dní vydělali tisíce dolarů na svém prvním digitálním produktu. Snadno to pak vypadá, že Přečíst
5 kroků, jak nastartovat úspěšný prodej digitálního produktu co funguje a co selhává

5 kroků, jak nastartovat úspěšný prodej digitálního produktu? Co funguje a co selhává?

Prodávat online kurz, e‑book nebo sérii videí dnes může začít prakticky kdokoli. Stačí nápad, odhodlání a nástroj, který vám prodej usnadní. Ale úspěch nepřichází jen Přečíst
Kopie návrhu kopie návrhu zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky (1)

Prodávejte snadno s prodejní stránkou od SimpleShopu

Je možné prodávat digitální produkty, ať už v podobě e-booků, kurzů nebo třeba vstupenek, bez toho, abyste měli vlastní web? Dobrou zprávou je, že ano. Přečíst
Od prvního tábora k videokurzům jak sportfitt vybudoval kurzy pro učitele a trenéry (1)

Od prvního tábora k videokurzům: Jak Sportfitt vybudoval kurzy pro učitele a trenéry

Jak vybudovat podnikání na dětském sportování a postupně ho rozšířit do online prostředí? Organizace Sportfitt je příkladem, že i z jednoho příměstského tábora se může Přečíst
Zjistěte, jak využít instagram k propagaci prodejního formuláře a oslovit nové zákazníky

Zjistěte, jak využít Instagram k propagaci prodejního formuláře SimpleShop a oslovit nové zákazníky

Vytvořili jste skvělý e-book nebo třeba kurz a chcete ho začít nabízet zákazníkům? Jedním z nejjednodušších způsobů, jak na to, je prodej prostřednictvím prodejního formuláře. Přečíst
Jak na úspěšný prodej produktů nebo služeb

Jak na úspěšný prodej produktů nebo služeb?

I když budete mít dokonale vyladěný produkt nebo službu, automaticky to bohužel neznamená, že budete úspěšní. Kromě kvalitního prodeje či služby je totiž zcela klíčové Přečíst
Kopie návrhu získejte větší prodeje díky e-mail marketingu

Získejte větší prodeje díky e-mail marketingu

Pro e-commerce hráče představuje e-mailing jednoduchý nástroj, díky kterému zůstávají v kontaktu se svými zákazníky. Průměrná návratnost investice (ROI) do tohoto marketingového kanálu navíc leckdy Přečíst
6 nejčastějších chyb, kvůli kterým přicházíte o zákazníky

6 nejčastějších chyb, kvůli kterým přicházíte o zákazníky

Nemáte svůj web přizpůsobený pro mobilní zařízení? Anebo se setkáváte s tím, že se vaši zákazníci na vašem webu nebo e-shopu špatně orientují? Pak je Přečíst
Kopie návrhu jak na online podnikání při zaměstnání

Tipy na podnikání aneb možnosti a výhody prodeje digitálních produktů

Česká republika by se dala nazvat zemí podnikatelů. Podle dostupných údajů z roku 2024 bylo v Česku evidováno celkem 1,16 milionu OSVČ, což je historicky Přečíst
Jak na online podnikání při zaměstnání

Jak na online podnikání při zaměstnání?

Hledáte možnost přivýdělku k zaměstnání nebo chcete začít podnikat v oboru, který vás baví, bez toho, abyste museli opustit stávající práci? V tom případě se Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.