4T pro ideální volbu online kurzu

Ss obrázky na blog (13)

V posledních několika letech získaly online kurzy na oblibě. Je o ně velký zájem nejen ve světě. Poptávka se začíná zvyšovat i v České republice. Ovšem samotný pojem online kurz vám toho mnoho neřekne, a tak je dobré si zjistit, jaké formy může online kurz mít. Jaké jsou nejrozšířenější?

TÉMA online kurzu

Výběr formy online kurzu se odvíjí nejen od toho, na co se cítíte. Nejdůležitější je téma, které se chystáte „lektorovat“. Pro každé téma je totiž vhodnější jiná forma. Jen těžko budete zájemcům o pletení v audio kurzu vysvětlovat, jak plést hladce a obrace. Mnohem lepší bude jim způsob pletení ukázat ve videu. Pro zájemce o práci s textem bude mnohem přínosnější, když pro ně připravíte přednášky písemnou formou, než když jim budete v dlouhém videu teoreticky vysvětlovat, jak správně napsat Call to action.

TYP online kurzu

Video kurz je tvořený sérií videí. Video kurzy mohou mít 2 základní formy:

  1. „živáč“,
  2. záznam.

Svým účastníkům můžete nabídnout možnost připojit se online v konkrétní hodinu a den. Kdo nemá čas, jednoduše se na video podívá ze záznamu. Výhodou „živáče“ je interakce v reálném čase. Účastníci se mohou ptát na to, co je k tématu právě napadá, nebo na to, co potřebují vysvětlit. Výhodou záznamu je zase to, že se na něj lidé mohou dívat opakovaně, sledování si „kouskovat“ a dívat se v čase, který jim vyhovuje nejlépe.

Jak můžete ve videu vystupovat?

  • Může v něm být záběr na vaši mluvící hlavu,
  • kamera zabírá činnost, kterou vyučujete (například pletení oblečení, hnětení těsta a zdobení výrobků, korálkování atd.),
  • prezentace, kterou komentujete (prezentaci doplníte voiceoverem).
Ctyri-t-pro-uspesnou-tvorbu-online-kurzu

TECHNIKA pro lepší úroveň online kurzu

Aby měl video kurz úroveň, měli byste mít potřebné vybavení. Důležitá je kvalitní kamera, ale také zkušenosti s editací videa. Zejména, pokud účastníkům poskytujete záznam. Záběry by neměly být rozmazané, to působí dost neprofesionálním dojmem. Video by mělo mít kvalitní zvuk. Vyplatí se ovládat i práci s titulkovou sekvencí, vkládání vizuálních pomůcek, střih.

Audio kurz pro posluchače

Audio kurz je o záznamu vašeho hlasu. V tom případě je klíčové kvalitní nahrávací zařízení, mikrofon a sluchátka. Rozhodně se vyplatí lekci vyzkoušet namluvit „nanečisto“. Zjistíte, jak pracovat s intonací, dechem i rychlostí mluvy.

Vyplatí se nahrávat ideálně v odhlučněném prostředí nebo v místnosti, kde nejsou slyšet zvuky z okolí. Kvalitní mikrofony dokážou snímat i kroky za dveřmi, otevírání dveří nebo venkovní dopravu.

Audio kurzy jsou vhodné pro učení:

  • prodejních technik,
  • jazyka,
  • meditace,
  • tvůrčího psaní,
  • vnitřního rozvoje atd.

Psaný online kurz

Psaná forma je nejlepší volbou pro učení kreativního psaní, copywriting nebo e-mailový marketing. Vzhledem k tomu, že se jedná o práci se slovy a čtením, dokážete psanou formou předat maximum znalostí a dovedností z tohoto oboru.

Výhodou psaného kurzu je také to, že v rámci textu můžete odkazovat na témata, která s konkrétním tématem souvisí jen okrajově, případně jej rozšiřují. Můžete tak účastníkům kurzu nabídnout extra porci dalších znalostí zdarma, případně můžete další témata zpoplatnit.

Offline kurz aneb osobní setkání

Další formou, kterou nesmíme zapomenout zmínit, je samozřejmě offline kurz, na kterém se osobně potkáte se všemi účastníky. Stále existuje početná skupina zájemců, která preferuje osobní setkávání a osobní interakci. Nejde jen o to, že můžete živě diskutovat, ale také o setkání s dalšími kolegy, které s vámi spojuje stejný zájem. Účastníci si tedy mohou lépe vyměňovat zkušenosti.

Ss-obrazky-na-blog-20

Offline kurzy mnozí upřednostňují i kvůli tomu, že se například necítí zdatní v počítačové gramotnosti. Nedokážou pracovat s mikrofonem, kamerou, případně nástroji, které se při online kurzech používají.

Je fakt, že online kurzy vyžadují vysokou sebekázeň. Člověk se musí „přinutit“ si kurz pustit a poslouchat, případně se prakticky zapojovat. Klasické osobní setkání probíhá tady a teď bez výmluv a prokrastinace.

Nevýhodou offline kurzů je pro pořadatele nutnost zajištění:

  • prostoru o potřebné kapacitě,
  • technické podpory,
  • dopravy na místo.

Navíc musí počítat s financemi na pronájem prostoru, dopravu atd. To všechno se může promítnout do kurzovného.

TEMPO: vlastní tempo, nebo tempo, které určuje lektor?

Kromě formy kurzu se zamyslete nad tím, jakým způsobem budou účastníci kurzem procházet. Buď mohou obdržet záznamy (audio, video), nebo psané kurzy, které budou procházet vlastním tempem, nebo je budete na jejich cestě doprovázet, což bude zahrnovat vaši online či offline přítomnost. Podle toho se bude odvíjet i cena kurzu.

Ss-obrazky-na-blog-23

Vlastní tempo

Účastníkům kurzu poskytnete najednou všechny části kurzu. Předtočíte je, upravíte a pošlete lidem, kteří si kurz zaplatili. Pak už záleží na nich, jak rychle a jestli vůbec se kurzem „prokoušou“. Pokud se jedná o certifikovaný kurz, bude jeho absolvování podmíněno splněním nějakého úkolu. Toto splnění můžete časově ohraničit.

Například: na splnění a absolvování kurzu máte 2 měsíce od zakoupení.

„Popohánění“ instruktorem

Některým lidem lépe vyhovuje, pokud má kurz přesně stanovený čas a datum, ve kterém budou jednotlivé lekce probíhat. Všichni účastníci včetně lektora se tedy setkávají ve stanovenou dobu.

Hybridní

Kombinovaná forma online vzdělávání, která zahrnuje jak setkávání s instruktorem, tak samostudium. Na setkáních s lektorem se následně řeší například nejasnosti ze samostudia. Lektor účastníkům vysvětluje pasáže, kterým účastníci zcela nerozumí, nebo je potřebují konkretizovat.

Online vzdělávání podle obtížnosti a zaměření

Kurzy můžete koncipovat i podle obtížnosti. Může se jednat o online kurzy pro začátečníky, pokročilé a profesionály. Tomu je potřeba přizpůsobit nejen formu kurzu, ale například také jazyk, kterým se budete vyjadřovat.

Ss blog (12)

Online kurzy pro začátečníky

Online kurzy pro začátečníky mohou být i zdarma. Jde o skvělý magnet, jak si vybudujete pověst odborníka a získáte důvěru případných zákazníků.

Jde o úvodní kurzy, do kterých se hlásí většinou účastníci bez znalostí dané problematiky. Případně mají jen malý vhled do tématu. Způsob zpracování začátečnického kurzu je velice důležitý, protože vám otevírá dveře pro pokračovací kurzy. Jestliže kurz účastníka zaujme a bude pro nej přínosný, je pravděpodobné, že se přihlásí do navazujících kurzů.

Začátečníky je potřeba uvést do problematiky a vysvětlit jim používanou terminologii. Musíte jim osvětlit nejen konkrétní téma, ale také toto téma zasadit do širšího kontextu, aby kurzista chápal potřebné souvislosti. Je potřeba téma zasadit do praxe a vysvětlit, co účastníkům reálně přinese.

Online kurzy pro pokročilé

Na rozdíl od kurzů pro začátečníky, účastníci kurzů pro pokročilé již vědí „ o čem je řeč“. Váš kurz by měl být zaměřený na hlubší prozkoumání konkrétního tématu, případně užšího segmentu daného tématu. Na účastníky již můžete mluvit v dané terminologii a používat další vyučovací metody.

Online vzdělávání alá mastermind

Tyto kurzy jsou zaměřené na zájemce, kteří se v oboru pohybují dlouho a mají bohaté zkušenosti. V kurzu se setkávají odborníci v daném odvětví, kteří se od sebe učí navzájem. Pojetí kurzu má v tomto případě volnější strukturu. Většinou nevyučuje lektor, ale účastníci se od sebe učí navzájem. Je na lektorovi, zda se rozhodne uspořádat setkání nad konkrétním tématem, nebo zda se prezentace chopí některý z účastníků, představí ostatním problematiku, kterou řeší, a následně se diskutuje nad potenciálními možnostmi řešení. Ve velké míře se tu uplatňuje zpětná vazba. Další možností je příprava přednášky některým z účastníků.

Tento kurz by měl kurzistům přinést nový pohled na věc, zpětnou vazbu a prohloubení jejich zkušenosti.

Představte svůj online kurz světu

Možností, jak předat své zkušenosti, je celá řada. Postavíte se před kameru? Zprostředkujete své know-how audio cestou? Pustíte se do psaného online kurzu? Volba je jen na vás. Jen nezapomeňte, že formu online vzdělávání je potřeba přizpůsobit tématu. Každému tématu totiž sluší jiná forma sdělení.

Přečtěte si naše další články

Jana pro vás píše články, které vás provedou nejen džunglí prodeje a podnikání. Když potřebuje vypnout, vyráží na túry po hřebenovkách. Miluje jídlo a ze všeho nejvíc sushi.
Jana Uvízová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Návrh bez názvu (48)

Jak se pustit do prvního digitálního prodeje?

Poptávka po digitálních produktech roste bezprecedentním tempem. Důkazem jsou ostatně i statistiky, podle kterých se objem transakcí s digitálními produkty jen za poslední dva roky Přečíst
Copywriter přibližuje svou práci co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty (3)

Copywriter přibližuje svou práci: Co je to copywriting a jak napsat chytlavé texty?

Definicí copywritingu je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů, jejichž cílem je navést čtenáře k požadované akci. Co to ale znamená v praxi? Hodiny rešerší... Přečíst
Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst
Ss blog náhledovky (2)

Top 5 prodejních formulářů za rok 2023

Rok 2023 v SimpleShopu? Opět to byla jízda! Své produkty prostřednictvím našeho prodejního formuláře prodávalo přes ... Přečíst
Ss blog náhledovky (7)

5 tipů, jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou

Před tvorbou jakéhokoliv kurzu si zjistěte, jaká je nabídka a poptávka. Také je dobré vybrat takové téma, které bude stále aktuální... Přečíst
Ss blog náhledovky (4)

Nejzajímavějších 6 prodejních formulářů SimpleShop za rok 2022

SimpleShop má už přes 8 000 aktivních uživatelů. A jelikož se s naším prodejním formulářem dá kouzlit, vybrali jsme 6 nejzajímavějších formulářů. Přečíst
Ss blog náhledovky (8)

Pavel Ungr, SEO a marketingový konzultant

Pavel Ungr se věnuje SEO a inbound marketingu. Pokud řešíte technické problémy, špatnou indexaci nebo nevhodnou informační strukturu Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.