Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Právě stabilní a aktivní komunita vám pomůže s odlišením od konkurence a dostane vás do povědomí dalších potenciálních zákazníků. Zjistěte proč a jak vybudovat komunitu. K tomu navíc přidáme příklady chyb, kterých byste se při budování komunity měli vyhnout.

Co znamená, když se řekne komunita značky nebo produktu?

Předně, nepleťte si pojmy. Komunita není to samé jako povědomí o značce. To, že o vaší značce někdo ví nebo u vás nakoupil, ještě neznamená, že je součástí komunity.

Komunita je společenství, ve kterém se potkávají lidé (většinou zákazníci), kteří mají k vaší značce vztah. Mohou zde komunikovat nejen mezi sebou, ale také přímo s vaší značkou. Tito lidé mají společný zájem nebo cíl. Lidé v komunitě:

  • sledují váš obsah na sociálních sítích,
  • sdílejí vaše zboží nebo služby,
  • spojují se s lidmi, kteří jsou naladění stejně.

Komunita odráží věrnost zákazníků vaší značce. Lidé v komunitě do vaší značky emocionálně investují, a to nejen tím, že od vás nakupují, ale také tím, že sledují váš obsah a šíří o vás povědomí mezi svými přáteli, známými nebo rodinou.

Členové komunity jsou nejčastěji oddaní zákazníci, kteří od vaší značky čekají více. Proč se mezi sebou spojují? Protože chtějí sdílet své vlastní zkušenosti a mluvit o vaší značce s dalšími věrnými zákazníky.

Komunitu můžete budovat nejen kolem značky, ale také kolem produktů, a to jak fyzických, tak digitálních. Komunit může být celá řada. Můžete je tvořit kolem zajímavých témat, rad a doporučení nebo třeba kolem určitého druhu práce. Záleží na značce a produktu.

Příklad různých typů komunit:

  1. Zajímavá témata – komunita se tvoří proto, aby mezi sebou sdílela a diskutovala o tématech, která jí připadají zajímavá.
  2. Rady a doporučení – v komunitě najdete recenze, výzkumy, doporučení, inzeráty, návody nebo prosby o pomoc, jak řešit určitou situaci.
  3. Povolání – tyto komunity sdružují účastníky, které spojuje určité povolání. V komunitě se probírají například specifické odborné potřeby.

Komunit může být daleko více. Některé se zaměřují třeba na problematickou pleť, na líčení, péči o vlasy, zdravý životní styl, hubnutí atd. Základem každé je skupina lidí, kterou spojuje společný zájem.

Proc-je-dulezite-tvorit-komunitu-kolem-znacky-nebo-produktu-3

Proč byste neměli podceňovat budování komunity?

Budování komunity je mocným obchodním nástrojem. Můžete si díky ní vybudovat věrné a loajální fanoušky, kteří investují do vaší značky a ochotně o ní šíří povědomí. Navíc díky ní rozšiřujete své věrné publikum a váš produkt, se po doporučení fanoušky dostane prakticky zadarmo k dalším potenciálním zákazníkům. Silná komunita pomáhá budovat důvěryhodnost vaší značky nebo produktu, což se může promítnout do zvýšení prodeje a do vašeho úspěchu v podnikání.

Objevte 4 klíčové důvody, proč se budování komunity vyplatí.

1. Vychováváte si loajální zákazníky

Díky komunitě se zvyšuje loajalita vašich zákazníků. Pokud mají lidé pocit, že jsou součástí komunity, která sdílí jejich hodnoty a zájmy, je velká pravděpodobnost, že vaší značce bude více důvěřovat a budou jí věrnější. Cítí se totiž být její součástí. U loajálních zákazníků můžete očekávat, že u vás budou opakovaně nakupovat a doporučí vás dál.

2. Zvyšujete povědomí o značce

Jak se váš produkt nebo značka dostane mezi další zákazníky? Pravděpodobně vás jako první řešení napadne reklama a placená propagace. Ano, to je jedna z možných cest, ale také je to jedna z (draze) placených cest. Pokud máte a stále pracujete na svojí komunitě, zvýšíte povědomí o svojí značce, službě nebo produktu prakticky zadarmo. Jak to? Zákazníci totiž budou dobrovolně sdílet váš obsah, mluvit o vás a označovat vás v příspěvcích, doporučovat vás dál. A takové doporučení je mnohdy užitečnější než propagace placenou reklamou.

Svoje loajální zákazníky můžete chápat jako ambasadory vaší značky nebo „mikro influencery“, kteří šíří vaše jméno dál. Díky tomu se dostanete do širšího povědomí.

Dobrá rada:

Své věrné zákazníky můžete za jejich úsilí odměnit třeba malým dárečkem, speciálním obsahem nebo slevovými nabídkami.

3. Lépe pochopíte své zákazníky

Díky sledování komunity můžete lépe pochopit, kdo je vaším zákazníkem, co řeší a co potřebuje. Pokud budete pravidelně sledovat a reagovat na to, co se ve vaší komunitě děje, můžete hlouběji porozumět tomu, co vaše publikum potřebuje od produktu nebo značky. Můžete tak nejen inovovat svoje zboží, ale také lépe pracovat s obsahem a marketingovými kampaněmi.

4. Odlišíte se od konkurence

Jestliže nabízíte produkty nebo služby v oblasti, ve které je silná konkurence (prostředky na hubnutí, kosmetika, jazykové kurzy atd.), může být právě silná komunita tím, co vás odliší a ovlivní zákazníky při rozhodování o nákupu.

Jak vybudujete svojí značce úspěšnou komunitu?

Na vybudování úspěšné a silné komunity neexistuje jednotný mustr. Vše se odvíjí od produktu, služby, hodnot, nápadu, odvahy a další proměnných. Je dost možné, že strategii pro budování komunity několikrát upravíte nebo změníte, než dosáhnete svého cíle.

Poradíme vám základní kroky, které vás mohou dovést ke komunitě plné spokojených zákazníků.

Definujte svoje značku

Jestliže chcete kolem značky vybudovat komunitu, musíte vědět, o čem vaše značka je.

Zamyslete se nad hodnotami, posláním a nad tím, koho chcete oslovit. Pamatujte, že při budování komunity je zákazník/publikum vždy na prvním místě.

Proc-je-dulezite-tvorit-komunitu-kolem-znacky-nebo-produktu-4

Poznejte své cílové publikum

Vědět, kdo je vaše cílovka, je pro úspěch vašeho podnikání naprosto zásadní. Znalost cílové skupiny je jedním ze základních předpokladů pro vybudování úspěšné komunity. Měli byste vědět, jaké problémy řeší nebo na čem jí záleží. Vše o cílové skupině a personách se dozvíte z tohoto článku. Díky znalosti cílového publika dokážete vytvořit obsah a sdělení, které s ním rezonuje a povzbudí ho k aktivitě a zapojení v komunitě.

Vybudujte komunitu na vhodné platformě

Platforem pro budování komunit je celá řada. Jako první vás asi napadnou sociální sítě. Kromě nich se můžete jednat také o e-mailing, komunitní platformy jako jsou například Slack nebo Discord, nejrůznější fóra, affiliate programy atd. Abyste vybrali nejvhodnější možnost, je potřeba vědět, kde se vaše publikum pohybuje.

Reagujte na negativní i pozitivní komentáře, buďte upřímní, netlačte zbytečně prodej, ale spíše ukažte svoji „lidskost“. Buďte otevření všem názorům, které se ve skupině objeví.

Bez-nazvu-720-x-90-px-3

Vzbuďte v zákaznících pocit sounáležitosti

Snažte se ve skupině podporovat pocit sounáležitosti a hrdosti. Podpořte hodnoty, které sdílí vaše značka a vaše publikum. Podporujte dobré vztahy. Repostujte recenze a fotky vašich zákazníků s vaším produktem. Reagujte na jejich aktivity. Ptejte se na jejich názor, získávejte zpětnou vazbu, odpovídejte na komentáře a zprávy.

Příklady firem, kterým se daří budovat a podporovat silnou komunitu:

  • PayPal fórum – diskusní fórum pro obchodníky i zákazníky využívajících služeb online platebního systému. Lidé zde dostávají odpovědi a technickou podporu na svoje dotazy.
  • Figma fórum – fórum pro uživatele designového nástroje Figma. Řeší se zde nejrůznější otázky ohledně fungování a práce s tímto nástrojem.
  • Redbit – česká společnost, která pomáhá živnostníkům v online podnikání, sdružuje své zákazníky v komunitě na LinkedIn, kde je informuje o dění v zákulisí firmy.

Při budování komunity nedělejte tyto chyby

Díky komunitě můžete zvýšit důvěru ve svou značku, získat loajální zákazníky a zviditelnit se. Existuje ale několik chyb, kterých se můžete snadno dopustit a které mohou mít na vaši komunitu negativní dopad. Které to jsou?

  • Komunita se vybuduje sama – to, že máte zákazníky, neznamená, že máte komunitu. Musíte svým zákazníkům nabídnout „prostor“, ve kterém se mohou „družit“.
  • Velký počet sledujících znamená velkou komunitu – komunita je o aktivitě vašich zákazníků. To, že máte velký počet sledujících, neznamená, že máte silnou komunitu. Síla je především ve zmiňované aktivitě zákazníků (komentáře, sdílení, doporučování atd.).
  • Komunita je jen o marketingu – nedělejte z komunity tvrdě prodejní a propagační kanál. Své zákazníky tak můžete odradit.
  • Komunita je jen pro velké značky – díky správnému fungování komunity může i maličký brand hravě předběhnout velké značky. Právě síla komunity vás může odlišit od konkurence.

Nepodceňujte sílu komunity. Pokud dáte jejím členům pocit důležitosti, sounáležitosti a možnosti podílet se na vaší značce, přinese vám to spoustu benefitů. Zvýšení povědomí o značce, zvýšení prodeje nebo nové zákazníky.

Dominika se stará o naše blogy a svět onlinu. Volný čas ráda tráví v přírodě se svým psem Marleym, na tenisovém kurtu nebo někde na cestách. Letenky uloví dřív, než přistanou na webu.
Dominika Kostrhonová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Jak si přivydělat z domova přes internet (2)

Jak si přivydělat z domova přes internet?

Zjistěte, jaké digitální produkty se na internetu prodávají nejlépe. Jak odhalíte, v čem je váš potenciál? Objevte online platformy pro prodej. Přečíst
Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu (2)

Proč je důležité tvořit komunitu kolem značky nebo produktu?

V dnešní době, kdy si může vlastní značku zřídit prakticky kdokoliv, je budování silné komunity kolem vašeho brandu důležitější než kdykoliv předtím. Přečíst
Xr:d:daf64mrkcec:286,j:3200231753595899425,t:24040811

Jak začít s online prodejem: průvodce, jak prodávat své výrobky a produkty přes internet

Máte perfektní produkt a hledáte možnosti, jak jej prodávat online? Nabízí se vám hned tři možnosti. Prodávat můžete přes prodejní formulář, webové šablony nebo vlastní Přečíst
Seznámení s obsahovým marketingem (5)

Seznámení s obsahovým marketingem

Co byste řekli na to, mít nástroj, který je podle 78 % firem účinný při získávání nových zákazníků? Nástroj, jenž zvyšuje zisky, buduje důvěru ve Přečíst
Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu

Jak na prodej a stanovení ceny online kurzu?

Máte zkušenosti a vědomosti, o které byste se rádi podělili s ostatními? Pravděpodobně připravujete svůj první online kurz a přemýšlíte, jak a za kolik jej Přečíst
Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst
Ss blog náhledovky (2)

Top 5 prodejních formulářů za rok 2023

Rok 2023 v SimpleShopu? Opět to byla jízda! Své produkty prostřednictvím našeho prodejního formuláře prodávalo přes ... Přečíst
Ss blog náhledovky (7)

5 tipů, jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou

Před tvorbou jakéhokoliv kurzu si zjistěte, jaká je nabídka a poptávka. Také je dobré vybrat takové téma, které bude stále aktuální... Přečíst
Ss blog náhledovky (4)

Nejzajímavějších 6 prodejních formulářů SimpleShop za rok 2022

SimpleShop má už přes 8 000 aktivních uživatelů. A jelikož se s naším prodejním formulářem dá kouzlit, vybrali jsme 6 nejzajímavějších formulářů. Přečíst
Ss blog náhledovky (8)

Pavel Ungr, SEO a marketingový konzultant

Pavel Ungr se věnuje SEO a inbound marketingu. Pokud řešíte technické problémy, špatnou indexaci nebo nevhodnou informační strukturu Přečíst
Jana dolejšová, marketérka na volné noze

Jana Dolejšová, marketérka na volné noze

Jana Dolejšová je marketérka na volné noze, která miluje cestování a sport, bez kterého si život nedokáže představit. Přečíst
Ss blog náhledovky (9)

Jak na budování a řízení vztahů se zákazníky ve 3 krocích?

Sbíráte data o vašich klientech? Poznáte-li jejich veškeré tužby a tajná přání, tak budete nejlépe vědět, jakou nabídku na ně směrovat. A pak jednoduše nemůžete Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.