Close

Spokojený zákazník SimpleShop: Jan Kalianko, odborník na e-shopy

Jan Kalianko v rozhovoru pro SimpleShop

Můžete se, prosím, představit?
Jmenuji se Jan Kalianko a zabývám se konzultacemi pro internetové obchody a také organizací mnoha akcí pro e-shopaře. Dalo by se říci, že oblast e-shopů tvoří můj profesní život.

Máte také vlastní e-shop?
Nyní už ne, ale historii v e-commerce a online všeobecně mám bohatou. Začínal jsem už na konci devadesátých let, kdy jsem tvořil weby. Z dnešního pohledu to je spíše úsměvné. V roce 2009, při studiu na vysoké škole, jsem zakládal internetovou aukci InAu.cz, u které jsme s minimální investicí tehdy asi 200 tis. Kč udělali portál s obraty kolem 30 mil. Kč. A to za zhruba rok. Růsty tehdy byly každý měsíc o stovky procent a byla to opravdu jízda. Po asi dvou a půl letech přišly slevové portály a tento business hodně upadl. I proto jsme aukci prodali a začali se poohlížet, co v české e-commerce chybí.

A co to bylo?
Tady se konečně dostávám ke klasické e-commerce – založili jsme v roce 2011 jednu z prvních speciálek na módní obuv v ČR. Tehdy byla jiná doba a my chtěli změnit za pár let chování českých zákazníků, aby se nebáli obuv nakupovat online.
Pamatuji si, že jsme začínali asi se stovkou modelů a ve skladu jsme měli na sezónu kolem 800 párů. Postupně jsme rostli, nutno říci, že bez cizího kapitálu, až na obrat kolem 30 mil. Kč ročně a skladem nám procházelo kolem 20 000 párů.

A jak se tedy povedlo splnit cíl – naučit lidi nakupovat obuv online?
Musím přiznat, že jsme na začátku byli hodně naivní. Mysleli jsme si, že to bude mnohem lehčí. Vím, že jsme měnili trh zajímavými kroky – například jsme jako první v obuvnictví zavedli, že vrácení zboží je zdarma, a to včetně poštovného, které jsme platili. A s podobnými kroky bych mohl pokračovat. Tehdy to bylo něco, co nikdo neznal. Ale postupně to převzali více či méně úspěšně všichni okolo a konkurenční výhody se ztrácely.

Říkáte, že konzultujete pro e-shopy, proč a na co bych si vás měla jako e-shopařka najmout?
To je dobrá otázka. Moje specializace jsou e-shopařské procesy, tedy nastavování toho, jak se má co dělat a jak pracovat na standardizaci takových procesů ve firmě. Mými klienty jsou e-shopy, které cítí, že něco nestíhají, začínají mít moc zaměstnanců a myslí si, že zbytečně, nebo prostě vědí, že to dělají špatně, a potřebují tomu dát trochu řád.
Pokud si klient vezme mě, řeším věci komplexně a mám jednu zásadu: pokud to finančně nevychází, tak to prostě nedělám. Neznamená to, že když mi klient nedá hromadu peněz, tak do toho nejdu, ale naopak: než jdeme něco měnit, poměrně dlouho firmu poznávám a jakmile dojdu k závěru, že změny nejsou rentabilní a nevrátí se v dohledné době, tak navrhnu nedělat je v daný čas vůbec.

Co přesně znamená, že se v dohledné době investice nevrátí?
Je potřeba si uvědomit, že každá změna stojí peníze. Započítává se do toho vše: investice do nějakého systému, změn, přestaveb apod., investice do zaškolení lidí, moje odměna a mnoho dalších věcí. Když tohle všechno převedeme na peníze a sečteme to, tvrdím, že se to musí optimálně do 6 měsíců vrátit. Pokud je to 6-12 měsíců, tak je-li to důležité, také zpravidla doporučuji. Pokud je návratnost na provedenou změnu více jak rok, tak je obyčejně s klienty neděláme. E-shop je business jako každý jiný a musí vydělávat. A je to tak dynamické prostředí, že pokud má změna dlouhou návratnost, nevyplatí se do ní investovat a raději děláme to, co se projeví v cash-flow mnohem dříve.

Můžeme se teď podívat na SimpleShop? K čemu ho používáte a co se Vám na něm líbí?
Přes SimpleShop prodávám dnes svoji knihu a oceňuji hlavně to, že se o nic nestarám, včetně toho, že fakturaci mám ve Vyfakturuj.cz a na jeden klik to dám své účetní. Je to spolehlivý systém, který mi vyhovuje, a velmi rád ho doporučuji.

Děkujeme za slova chvály i doporučení. Chtěl byste něco zmínit závěrem?
I já děkuju, za rozhovor, snad přinese čtenářům inspiraci do dalšího podnikání. Vedle toho bych rád všechny, kdo pracují ve světě online, pozval na akce, které pořádáme, nejbližší je březnové Czech On-line Expo 2019. Pro e-shopaře a on-line prodejce určitě doporučuji zaměřit pozornost i na E-shop klub, který má potenciál posunout hodně vpřed. V neposlední řadě bych potom zmínil podzimní E-shop summit a E-shop akademii.

 

Tento článek byl vytvořen z velkého rozhovoru, který jsme pro obsáhlost a rozmanitost témat rozdělili na tři části. Další dvě si můžete přečíst tady a tady.

Na otázky odpovídal Ing. Jan Kalianko, přední český odborník v oboru internetových obchodů, zakladatel OnCon s.r.o. a neúnavný organizátor vzdělávacích akcí a projektů v oblasti e-shopů a prodeje on-line.

Jana Ulcová
Otázky pokládala Mgr. Ing. Jana Ulcová,
obsahová specialistka Redbit s.r.o
(Vyfakturuj.cz, SimpleShop, SimpleTicket).