Close

Spokojený zákazník SimpleTicket: Jan Kalianko, hvězda české e-shop scény

Jan Kalianko v rozhovoru pro SimpleShop

Můžete se, prosím, stručně představit?
Jsem Jan Kalianko a mým profesním životem jsou internetové obchody. Poskytuji v této oblasti konzultace a organizuji mnoho akcí.

Kolik hodin měsíčně odpracujete pro klienty?
Je to různé, zpravidla jsou to nižší desítky hodin. Pak jsou ale i měsíce (jako prosinec), kde mimo pár schůzek a telefonátů nemám pro klienty odpracovánu ani minutu.

Nenudíte se?
Možná to vypadá, že nedělám, ale je to trochu jinak. To, o čem jsem doteď mluvil, je pouze práce pro klienty, která mě baví, dělám ji dobře a žiju pro ni. Mám ale také rodinu, nedávno se mi narodila dcera, a tak si moc užívám, že s ní mohu být prakticky každý den od rána do večera.
A pak tu máme ještě jednu věc, pro kterou mě lidé v oboru znají asi trochu více. Abych se opravdu nenudil, tak se snažím dlouhodobě vzdělávat české e-shopaře a kultivovat náš obor.

Jak konkrétně?
V roce 2013 jsem napsal E-shop knihu. O tom, jak budovat úspěšný e-shop. Někdy v té době jsme také měli vizi, že uděláme obrovskou konferenci pro 2 500 lidí za super peníze a všichni e-shopaři na ni určitě přijdou. Byl jsem já i lidé, co mi pomáhali, velmi naivní.

Jak ta akce dopadla? Uspořádali jste ji vůbec?
Jen já jsme na tom za ¾ roku příprav nechal přes 600 hodin, ale pak mě osvítila myšlenka zkusit si vůbec sondu zájmu. A aby byla reálná, udělali jsme tehdy populární crowdfundingovou kampaň, kde jsme chtěli prodat nějaké vstupenky apod. a cílem bylo vybrat 1 000 000 Kč, což byla asi pětina rozpočtu.
Nemusím vám říkat, že jsme měli celé 4 přispěvatele s obratem v jednotkách tisíc. Tehdy to bylo obrovské vystřízlivění a bylo jasné, že neumíme lidem naši myšlenku předat a nadchnout je pro ni.

Co jste tedy dělali?
To bych nebyl já, abych se vzdal. Pár dnů jsem přemýšlel a nebyla se mnou asi moc řeč. A pak jsem přišel s novou myšlenkou: když nám lidé nevěří obrovskou monstr akci, tak se na ni vykašleme a vezmeme to za druhý konec. Uděláme něco malého a postupně se vypracujeme. To přece funguje!

A když známe dnešní výsledek, tak to asi zafungovalo, že ano?
Dalo by se říci, že ano. Začali jsme komunitním e-shopovým barcampem s názvem E-shop víkend, který se konal o letních prázdninách. Lidí přijelo asi 180 a hodně se líbilo. Tam jsem pochopil, kudy vede cesta.
A pak už to šlo jedno za druhým. Na jaře 2016 jsme udělali první E-shop summit, což tehdy byla úplně nová a neznámá akce na dva dny, ale i tak jsme na ni do Českých Budějovic dostali přes 300 e-shopařů. Druhý ročník jsme přesunuli do největšího sálu v ČB, do Metropolu, kam přijelo už přes 500 lidí. Tam mi došlo, že už to není sranda, a také to, že jsou nám České Budějovice malé.

To zní trochu jako pohádka…
Na první pohled ano, ale je za tím hromada práce, potu a dřiny. Navíc bez skvělého týmu podobných nadšenců, jako jsem já, bych to fakt nedal.
Po druhém summitu v ČB jsem udělal zásadní rozhodnutí o přesunu do Prahy a rozšíření konference o veletrh.
A tak jsme v březnu 2018 udělali největší e-shopařskou akci, jaká kdy v ČR vůbec byla, E-shop summit & expo. 4 sály s přednáškami, přes 70 stánků a více jak 2 500 lidí. Už při plánování jsem si říkal, jestli trochu neblbnu a nepřeháním. Nakonec se to všechno povedlo a mělo to opravdu hodně skvělých ohlasů. Ve zpětné vazbě od účastníků jsem ale četl i povzdechy nad Budějovicemi, proto jsem se rozhodl, že se tam lidé budou moci opět podívat.

Takže se z Prahy vrátíte zpět na jih Čech, i když vás kapacitně brzdí?
Ano i ne. Veletrh necháme v Praze, proběhne 29. – 30. března 2019 v Průmyslovém paláci na výstavišti v Holešovicích a přejmenuje se na Czech On-line Expo. Koncept jsem upravil tak, aby v něm bylo ještě více vzdělání. Aktuálně víme, že v rámci veletrhu po oba dny postavíme 6 sálů s 12 tematicky zaměřenými konferencemi a k tomu po oba dny poběží ještě minimálně 3 další místnosti s workshopy a menšími školeními.
Počítáme zhruba se 100–120 stánky a více jak pěti tisíci účastníky ve dvou dnech. Za mě to určitě bude to největší, co kdo kdy v našem oboru v ČR udělal a popravdě jen doufám, že mě zase na další roky nenapadne rozšířit koncept a dělat tenhle veletrh ještě větší. I když další nápady už jsou a dnes vím, že 2020 bude zase o něco větší a lepší.

Czech online expo 2019 a SimpleTicket

A co tedy s těmi Budějovicemi?

Jo máte pravdu. Jak už jsem říkal: veletrh necháme v Praze, ale samotnou konferenci E-shop summit, která je postavena přímo prakticky pro e-shopaře, bez komerčních přednášek a s mnoha provozními tématy (ne jen marketingovými), vrátíme zpět ke kořenům na jih Čech. Uděláme ji na podzim, 10.-11. října 2019, a počítáme s 300–500 účastníky. Moc mě těší, že řečníci, které jsem zatím oslovil, jsou zpravidla nadšeni nabídkou přednášet.

Vypadá to, že toho máte opravdu hodně. Máte ale pocit, že jednou nebo dvěma konferencemi za rok něco změníte?
Není to jen o jedné nebo dvou akcích. V průběhu roku přicházíme i s konferencemi, které jsou jednorázové a tematicky zaměřené. Třeba akce GDPR pro e-shopy, která ve své době měla 300 účastníků a mnoho dalších lidí si koupilo záznamy.
A když mluvím o práci pro obor e-commerce jako takový, tak jsem nedávno spustil další projektE-shop klub. Opět něco, co tady (a pokud dobře vím, tak ani třeba v blízkém zahraničí) není. Klub, který sdružuje e-shopaře, dělá pro ně akce a umožňuje jejich propojení a sdílení zkušeností. Těch akcí pro e-shopaře máme v plánu dělat 30 až 50 ročně, od e-shopařských snídaní přes různá školení či workshopy až po mastermind víkendy. Klub jako takový otevírá obrovské možnosti a ač jsme zatím na úplném začátku, věřím, že o něm bude do budoucna hodně slyšet. Hlavní vizí je, aby klub byl cca do 2 let čístě komunitní a mohl žít beze mě vlastním komunitním životem. Uvidíme, zda se to povede.
Na podzim 2017 jsem pak poskládal a realizoval další vzdělávání pro e-shopaře: E-shop akademii. Byl to výukový kurz o deseti sobotách s 30 tématy a více jak 20 odborníky. Komplexní vzdělání za minimální částku. Na podzim 2019 přineseme její další běh, tentokrát na 5 celých víkendů, jinak zůstává koncept velmi podobný.

Pojďme se teď, prosím, podívat na SimpleTicket. Víme, že systém využíváte. Můžete našim čtenářům přiblížit jak, případně jak jste spokojen?
Ano, rád! SimpleTicket, to je tak trochu moje srdcovka. E-shop summit & expo 2018 byl jeden z pilotních projektů, který se přes něj prodával a odbavoval. Mnoho věcí je tam uděláno přímo na míru pro nás a není asi tajemství, že pásky na ruku, které se účastníkům tisknou v reálném čase, když na akci prijdou, jsou moje iniciativa.
A těch věcí, které bych na tom pochválil, je strašně moc. Za organizátora akce bych řekl, že je to úplně geniální nástroj, který umí vše, co na konferenci potřebujete, od registrace účastníků, fakturace a napojení platebních bran až po rychlé a bezproblémové odbavení na akci.

 

Tento článek byl vytvořen z velkého rozhovoru, který jsme pro obsáhlost a rozmanitost témat rozdělili na tři části. Další dvě si můžete přečíst tady a tady.

Na otázky odpovídal Ing. Jan Kalianko, přední český odborník v oboru internetových obchodů, zakladatel OnCon s.r.o. a neúnavný organizátor vzdělávacích akcí a projektů v oblasti e-shopů a prodeje on-line.

Jana Ulcová
Otázky pokládala Mgr. Ing. Jana Ulcová,
obsahová specialistka Redbit s.r.o
(Vyfakturuj.cz, SimpleShop, SimpleTicket).