Kristýna Maková: Cesta k úspěšné copywriterce a 6 rad pro autentické psaní

Kristýna maková cesta k úspěšné copywriterce a 6 rad pro autentické psaní (3)

Kristýna je zkušená copywriterka, idea ma(r)kerka a obsahová specialistka. Zastřešuje projekt CopyAkademie.net a dříve spolupracovala také s Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích, kde se podílela na komunikaci změn ve výuce informatického myšlení na českých školách. Působila také jako webeditorka a redaktorka zahraničního vysílání Českého rozhlasu. Pod svými křídly má projekty Praha křížem krážem a Českem křížem krážem. Jelikož ji práce se slovy a textem provází celý život, poprosili jsme ji o rozhovor, aby své cenné zkušenosti předala i ostatním.

1. rada: Komunikujte upřímně (9:40)

Volnonožci se snaží vyhovět všem, kdo si o to požádá, to zná Kristýna z vlastní zkušenosti. Přeloženo – neumějí říkat NE novým zakázkám, a tím pádem si nakládají víc práce, než jsou schopni zvládat. Z toho pak mnohdy pramení komplikace v podobě nesplněných úkolů, nedodržených termínů a porušených podmínek. V takových případech je důležité neschovat se pod koberec a hrát mrtvého brouka, ale komunikovat s klientem upřímně a otevřeně. Když něco nezvládáte, prostě to řekněte. Jen tak bude váš vztah vybudovaný na vzájemné důvěře a může fungovat i nadále přes případné karamboly.

2. rada: Odvaha odmítnout (11:11)

Velmi úzce souvisí s radou předchozí. Mnohem těžší, než říct ne zakázce z důvodu nedostatku času, se může zdát říct ne zakázce, která s vámi neladí, nebo se vám nějakým způsobem nelíbí. To se stává především začínajícím copywriterům. I zde je však důležité si ujasnit, že není nutné psát za každou cenu a pro každého. Pokud vám totiž daný projekt nesedí a nezapadá do vašeho stylu myšlení, zkrátka není to váš šálek čaje, bude to znát i z vašeho vyjádření a vaše texty nebudou to pravé ořechové. Právě umění říct ne může být klíčové pro zachování vaší originality v copywritingu.

Jakému projektu řekla ne Kristýna se dozvíte ve videu.

3. rada: Autenticita je klíčem ke copywritingovému kouzlu (11:55)

Co to vlastně znamená? Je to vesměs jednoduché. Napsané texty by měly vyjadřovat opravdovost klienta, pro kterého jsou tvořené. A jak toho dosáhnout? Podle Kristýny úzkou spoluprací s klienty, kteří o to opravdu stojí. Existují totiž tací, kteří chtějí působit jakkoliv, jen ne autenticky. Právě autenticita je však podle Kristýny jeden ze základních pilířů kvalitního copywritingu. Pokud je totiž klient autentický, míří na svou “cílovku” a s příchozími klienty je v souladu. Pokud by se snažil něco předstírat, může to mít následek přesně opačný – místo na svou krevní skupinu zacílí na jinou, se kterou už nebude spolupráce tak harmonická.

4. rada: Klienti jsou spoluautoři (13:20)

A jak autentických textů dosáhnout? Se svými klienty (zadavateli) mluvte, nevymýšlejte si za ně. Přímou komunikací s nimi nasajete vše potřebné pro to pravé vyjádření jejich myšlenek. Jen tak opravdu poznáte jejich kulturu, produkty a služby, a budete schopni správně sdělit to, co chtějí. Kristýna k tomuto využívá natáčení rozhovorů, které se svými klienty vede. Takto se k nim pak může pravidelně vracet a naposlouchat vše, co potřebuje – slova a obraty, které používají, melodii jejich hlasu, či na co kladou důraz.

Kristyna-makova-cesta-k-uspesne-copywriterce-a-6-rad-pro-autenticke-psani-2

5. rada: Prostě začněte! (15:10)

Jinak se k psaní nikdy nedostanete. Pokud o tom, že chcete psát, budete pouze mluvit, nakonec nikdy nic napsat nemusíte. Tak je to jednoduché. Začněte a uvidíte, jestli je právě psaní to, co vám jde. Přesně to radí Kristýna také účastníkům svých kurzů. Tak nečekejte na vhodnou příležitost, začátek měsíce nebo další zkušenosti. Ty získáte právě tak, že vezmete do ruky tužku a začnete psát. Nebojte se investovat také do sebevzdělávání. Rozhlédněte se po relevantních kurzech, ve kterých získáte potřebné znalosti a přehled.

6. rada: Ať to má hlavu a patu (22:45)

I když se to nezdá, tvorba obsahu je komplexní soubor různých činností. Aby byl váš výstup kvalitní a smysluplný, je třeba si nejdříve ujasnit strategii. Tedy vyjasnit si kdo jsme, co děláme, pro koho to děláme, co tím chceme získat, případně co chceme, aby to přineslo druhým – tedy naší cílové skupině. Má to uspokojit její potřeby a přání? Pokud si správně stanovíme svou cílovou skupinu a zjistíme si její potřeby, pak z toho strategie a obsah jednoduše vyplynou. Není třeba vymýšlet složitá témata, postačí jen vnímat okolí. Vytvořte si publikační plán a odškrtávejte si to, co už máte splněno. Tak získáte ideální přehled o tom, co vás čeká a co jste už zvládli.

Celý rozhovor s Kristýnou Makovou najdete na:

Kristýnu Makovou můžete najít na:

Přečtěte si naše další články

Dominika se stará o naše blogy a svět onlinu. Volný čas ráda tráví v přírodě se svým psem Marleym, na tenisovém kurtu nebo někde na cestách. Letenky uloví dřív, než přistanou na webu.
Dominika Kostrhonová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Ss obrázky na blog náhledovky

Podrobný návod, jak začít na sociálních sítích

V dnešní době jsou sociální sítě nedílnou součástí životů většiny lidí. Lidé je využívají jako komunikační kanál. Přečíst
Kristýna maková cesta k úspěšné copywriterce a 6 rad pro autentické psaní (3)

Kristýna Maková: Cesta k úspěšné copywriterce a 6 rad pro autentické psaní

A jak autentických textů dosáhnout? Se svými klienty (zadavateli) mluvte, nevymýšlejte si za ně. Přečíst
Ss obrázky na blog (13)

4T pro ideální volbu online kurzu

V posledních několika letech získaly online kurzy na oblibě. Je o ně velký zájem nejen ve světě. Poptávka se začíná zvyšovat i v České republice. Přečíst
Jak vytvořit nejlepší ebook v 5 krocích (1)

Jak napsat a vytvořit nejlepší e-book v 5 krocích?

E-book vám pomůže vaši osobnost představit jako odborníka v oboru. Také může zvýšit důvěru ve vaši značku nebo ve váš produkt. Přečíst
Ss obrázky na blog (10)

Účty na sociálních sítích: Proč je méně více?

Více než polovina lidí na celém světě používá sociální sítě. Díky tomuto fenoménu můžete svůj produkt, firmu nebo značku dostat k více zákazníkům. Abyste byli Přečíst
Ss náhledové obrázky na blog

Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání

Online kurzy vám vydělávají peníze, třeba když spíte nebo jste na dovolené. Stačí je pořádně vyšperkovat, vybrat jim vhodnou prodejní platformu a dostat je mezi Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.