Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti?

Nezapomeňte označovat

Na vašem e-shopu nesmí chybět vaše identifikační údaje.

Jste společnost?

Uveďte:

  • název,
  • identifikační číslo,
  • sídlo,
  • údaj o zápise v obchodním rejstříku (zápis u soudu a spisovou značku).

Jste živnostník?

Uveďte:

  • název,
  • identifikační číslo,
  • sídlo,
  • údaj o tom, že jste zapsaní u živnostenského úřadu (není třeba uvádět kterého).

Všeobecné obchodní podmínky a na co nezapomenout

Obchodní podmínky jsou právní páteří vašeho vztahu se zákazníky. Některé platformy nabízejí vzory zdarma (například APEK) – mějte ale na paměti, že každý e-shop má jiný typ zboží (prodávat trička a cukrovinky je velký rozdíl), jiný přístup k zákazníkovi a jiný způsob fungování. I vzorové podmínky tedy doporučuji nechat „došít“ na míru.

Velký rozdíl také dělají podmínky v rámci B2C a B2B – pokud jsou vaší cílovou skupinou podnikatelé, obchodní podmínky nemusí obsahovat tolik náležitostí, jako ty pro nepodnikatele – tedy spotřebitele.

Co v obchodních podmínkách uvést?

  • vaši identifikaci,
  • jak vzniká smlouva (tedy jestli samotnou objednávkou nebo až potvrzením, že zboží máte a dodáte),
  • cenu zboží včetně nákladů na balné a dopravu (u spotřebitelů uvádějte vždy ceny vč. DPH) – případně jak se stanoví, kde ji zákazník najde,
  • platební a dodací podmínky (v případě možnosti platby v hotovosti je potřeba informovat o povinnosti vystavit účtenku a evidovat tržbu),
  • jak postupovat v případě, že má zboží vadu (kde vadu uplatnit, jak, jaká jsou práva zákazníka, jaké jsou vaše povinnosti),
  • informaci o možnosti odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem (dokdy, jak, jaké náklady s tím nese spotřebitel a jaké vy, jak vrátíte kupní cenu, přiložte vzorový formulář pro odstoupení),
  • informaci o tom, že spotřebitelé se mohou v případě sporu obrátit na Českou obchodní inspekci s žádostí o mimosoudní řešení sporu,
  • doporučuji zákazníkovi také uvést, jak se o zboží starat, na jaké kontaktní údaje se obrátit, pokud bude se zbožím cokoliv v nepořádku, případně se zamyslet, nakolik vyjdete vstříc klientům – podnikatelům.

Myslete na to, že některé zboží může mít hlavně z hlediska reklamací a odstupování od smluv výjimečný režim (videa, potraviny, hygienické pomůcky, služby…) – v takovém případě vždy doporučuji nechat podmínky „doťuknout“ právníka, který vám pomůže chránit byznys před zákazníky, co například „zhlédnou video“ a poté v zákonné lhůtě do 14 dnů odstoupí od smlouvy a chtějí vrátit peníze.

Vseobecne-obchodni-podminky-a-gdpr-nejen-pro-e-shopy-1

Strašák jménem GDPR

Na e-shopu sbíráte data svých klientů a potenciálních zákazníků. Pro sběr těchto dat musíte mít:

  • v zákoně stanovenou povinnost nebo možnost takového sběru (například zpracování pro zaslání zboží, zařazení zákazníkova e-mailu do mailingové databáze, analytika návštěvnosti webu),
  • souhlas (například pro cílení reklamy, pro zápis do newsletteru, pro registraci do uživatelského účtu).

Pokud vám práci s osobními údaji umožňuje zákon, je potřeba do patičky webu nasadit dokument, který informuje o zpracování osobních údajů – nejčastěji ho najdete na webech pod názvem „Zásady zpracování osobních údajů“.

Informace musí obsahovat:

  • kdo jste,
  • jaká data zpracováváte,
  • proč (za jakých účelem),
  • jak dlouhou dobu (vždy se musí jednat o dobu určitou),
  • kdo jsou vaši zpracovatelé,
  • zda máte jmenovaného pověřence (u e-shopů zpravidla být nemusí),
  • jestli se data dostanou mimo EU,
  • jaká jsou práva spojená se zpracováním osobních údajů.

Informace musí být dostupná na vašem webu, není ale potřeba, aby ji zákazníci potvrzovali aktivním krokem (například odsouhlasením, checkboxem apod.). Souhlasy je ale potřeba aktivně udělit a archivovat – v případě kontroly je Úřad pro ochranu osobních údajů bude chtít vidět.

Vzorové dokumenty opět můžete najít například u APEK. Nezapomínejte ale, že nasazením dokumentů práce s osobními údaji nekončí. Pohlídejte si také:

  • záznamy o činnostech zpracování (rozcestník, ve kterém vedete přehled o práci s daty u vás ve firmě),
  • zpracovatelské smlouvy (smlouvy se zpracovateli vašich dat),
  • bezpečný výběr software a dodavatelů, kteří splňují náležitosti GDPR,
  • proškolení vašich zaměstnanců,
  • případné balanční testy (při zpracování na základě tzv. oprávněného zájmu).

K osobním údajům na e-shopu a práci s nimi se podívejte také na nejčastější otázky a odpovědi přímo na stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Přečtěte si i naše další články

Petra je advokátka, která se specializuje na právo v oblasti e-commerce, marketingu a ochranu osobních údajů. Často a ráda předává své know how na školeních, ze kterých vynechává paragrafy a na jejich místo sází příklady z praxe, lehkost a vtip.
Petra Dolejšová

Skvělý článek, co říkáte?

Aby vám žádný další neutekl, nechejte nám na sebe e-mail.

Přečtěte si také

Na podobné téma jsme napsali spoustu článků.
Tady je několik z nich

Chcete prodávat efektivněji řiďte se podle marketingové strategie stdc (6)

Chcete prodávat efektivněji? Řiďte se podle marketingové strategie STDC

Pokud potřebujete porozumět potřebám, preferencím a chování svých zákazníků při nakupování, je potřeba vědět, z jakých fází se nákupní proces skládá a co je pro Přečíst
Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji

Co je to persona a jak vám pomůže v prodeji?

Persona je marketingový nástroj, který vám pomůže oslovit konkrétní zákazníky. Je mnohem specifičtější než cílová skupina. Přečíst
Online kurzy jako nastartování vašeho podnikání (2)

Všeobecné obchodní podmínky a GDPR nejen pro e-shopy

Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti? Přečíst
Ss blog náhledovky (10)

Základy měření návštěvnosti a konverzí na webu pro začátečníky

V dnešní době by každého, kdo provozuje webové stránky měla zajímat návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít. Přečíst
Ss blog náhledovky (2)

Top 5 prodejních formulářů za rok 2023

Rok 2023 v SimpleShopu? Opět to byla jízda! Své produkty prostřednictvím našeho prodejního formuláře prodávalo přes ... Přečíst
Ss blog náhledovky (7)

5 tipů, jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou

Před tvorbou jakéhokoliv kurzu si zjistěte, jaká je nabídka a poptávka. Také je dobré vybrat takové téma, které bude stále aktuální... Přečíst
Ss blog náhledovky (4)

Nejzajímavějších 6 prodejních formulářů SimpleShop za rok 2022

SimpleShop má už přes 8 000 aktivních uživatelů. A jelikož se s naším prodejním formulářem dá kouzlit, vybrali jsme 6 nejzajímavějších formulářů. Přečíst
Ss blog náhledovky (8)

Pavel Ungr, SEO a marketingový konzultant

Pavel Ungr se věnuje SEO a inbound marketingu. Pokud řešíte technické problémy, špatnou indexaci nebo nevhodnou informační strukturu Přečíst
Jana dolejšová, marketérka na volné noze

Jana Dolejšová, marketérka na volné noze

Jana Dolejšová je marketérka na volné noze, která miluje cestování a sport, bez kterého si život nedokáže představit. Přečíst
Ss blog náhledovky (9)

Jak na budování a řízení vztahů se zákazníky ve 3 krocích?

Sbíráte data o vašich klientech? Poznáte-li jejich veškeré tužby a tajná přání, tak budete nejlépe vědět, jakou nabídku na ně směrovat. A pak jednoduše nemůžete Přečíst
Ss blog náhledovky (11)

Jak vybudovat úspěšný e-shop? | Rozhovor s Gábi Krolákovou

Gábi je stratég a e-commerce mentorka, která pomáhá podnikatelkám budovat úspěšné e-shopy. Učí ženy, jak se svým online obchodem růst a díky tomu si splnit Přečíst
Ss obrázky na blog náhledovky (5)

Jak na online kurz?

Vezměte telefon, zapněte kameru a začněte točit. Potom vše nasaďte na web a voilà, online kurz je na světě! Přečíst
Ss obrázky na blog náhledovky

Podrobný návod, jak začít na sociálních sítích

V dnešní době jsou sociální sítě nedílnou součástí životů většiny lidí. Lidé je využívají jako komunikační kanál. Přečíst
Kristýna maková cesta k úspěšné copywriterce a 6 rad pro autentické psaní (3)

Kristýna Maková: Cesta k úspěšné copywriterce a 6 rad pro autentické psaní

A jak autentických textů dosáhnout? Se svými klienty (zadavateli) mluvte, nevymýšlejte si za ně. Přečíst
Ss obrázky na blog (13)

4T pro ideální volbu online kurzu

V posledních několika letech získaly online kurzy na oblibě. Je o ně velký zájem nejen ve světě. Poptávka se začíná zvyšovat i v České republice. Přečíst

Stále váháte?

Za zkoušku nic nedáte. Aspoň ne u nás.
Bez závazků a bez háčků.